Rozmnožování zeleniny a její předpěstování
41-m-3/AK17
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
41-52-E/01 Zahradnické práce
41-52-H/01 Zahradník
32
30. 04. 2020
Žák disponuje základními znalostmi a dovednostmi v oblasti zahradnických prací, které se týkají: pěstebního prostředí rostlin, zahradnických zemin, rozmnožování rostlin apod.
V průběhu modulu bude žák připraven na množení a předpěstování zeleniny.
Modul spojuje teoretické znalosti (témata: výsev zeleniny, předpěstování sadby, ošetření výsevů a příprava zeleninové sadby k výsadbě) s praktickými dovednostmi, které žák získá při práci ve skleníku a na pozemku.
Po ukončení modulu by měl žák zvládat rozmnožovat a předpěstovat zeleninu v zasklených plochách i na venkovním záhoně.
Na konci tohoto modulu bude žák schopen provést:
Vazba na NSK
Učivo / obsah výuky
Výukové strategie a učební činnosti žáků (postupy výuky)
Při teoretickém vyučování je použit frontální a skupinový způsob výuky.
V úvodu modulu je vhodné pomocí diskuse zopakovat znalosti ze základů zahradnické výroby (témata rozmnožování rostlin, výsevy apod.). Teoretické vyučování je vhodné doplnit vhodnými pomůckami, např. vzorky osiv zeleniny, vzorky substrátů, nářadí apod. Preferuje se názornost, praktické ukázky, schémata.
V teoretickém vyučování žák:
Při praktické výuce je nutné zaměřit se prvořadě na kvalitu prováděných prací za jejího striktního dodržování.
Žáci pracují samostatně nebo ve skupinách dle charakteru činností.
V úvodu vyučující zopakuje nejvýznamnější teoretickou část učiva. Základní metodou je instruktáž, postupuje se od jednoduchých pracovních úkolů ke složitějším, úkoly se nejdříve provádí na cvičné, později na produktivní práci, výuka může být doplněna odbornými exkurzemi.
V praktickém vyučování žák provede:
Pro efektivně vedenou výuku je zapotřebí mít připraveno přiměřené množství materiálu a hlavně zahradnické nářadí v dostatečném počtu.
Nejvhodnějším způsobem realizace modulu je forma cvičení, ve které je propojena teorie s praxí.
Materiálně technické zabezpečení
Pro teoretickou výuku bude k dispozici standardní učebna. Nezbytné pomůcky:
Pro praktickou výuku je vhodné zajistit dostatek nářadí, truhlíků, osiva.
Modul je určen pro předmět zelinářství a odborný výcvik, resp. obor vzdělání 41-52-E/01 Zahradnické práce v rámci obsahového okruhu Základy ovocnictví a zelinářství, popř. je možné jej využít v oboru 41-52-H/01 Zahradník v rámci obsahového okruhu Pěstování ovoce, zeleniny a skleníkových květin; využití modulu je doporučené ve 2. ročníku studia. Hodinová dotace modulu je pro oba obory vzdělání totožná, tj. 32 hodin. Modul je zařazen do jarního období.
Předpokládané výsledky učení budou hodnoceny společně na základě zadaných úkolů.
Hodnocení zahrnuje:
Parametry pro hodnocení výsledků učení
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně popíše přípravu osiva zeleniny a technologické postupy při výsevu.
Hodnocení: chvalitebně
Žák věcně správně popíše přípravu osiva zeleniny a technologické postupy při výsevu.
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele uvede a věcně správně popíše přípravu osiva zeleniny a technologické postupy při výsevu.
Hodnocení: dostatečně
Žák uvede alespoň některé práce spojené s přípravou osiva zeleniny a technologickými postupy při výsevu, které za značné pomoci učitele vysvětlí a zdůvodní.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně vysvětlí všechny způsoby množení u konkrétních druhů zeleniny. Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: chvalitebně
Žák věcně správně a vysvětlí způsoby množení u konkrétních druhů zeleniny. Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele uvede a věcně správně popíše jednotlivé druhy množení. S dílčí pomocí učitele provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dostatečně
Žák uvede alespoň některé způsoby množení, které za značné pomoci učitele vysvětlí a zdůvodní.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně vysvětlí technologické postupy při přepichování a následném ošetřování výsevů. Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: chvalitebně
Žák správně vysvětlí technologické postupy při přepichování a následném ošetřování výsevů. Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele uvede a věcně správně popíše technologické postupy při přepichování a následném ošetřování výsevů. S dílčí pomocí učitele provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dostatečně
Žák uvede alespoň některé úkony související s přepichováním a následným ošetřováním výsevů, ty za značné pomoci učitele vysvětlí a zdůvodní.
Hodnotí se kvalita a odbornost vykonávané práce, úroveň a schopnost kooperace, samostatnost, zručnost, pracovní tempo, schopnost nápravy chyb, dodržování BOZP, dodržování technologických postupů.
POKORNÝ, J. Základy zahradnické výroby pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2003. 120 s. ISBN: 80-7216-181-4.
POKORNÝ, J. Zelinářství pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2001. 64 s. ISBN: 80-7216-159-8.
Délka modulu (počet hodin) bude stejným dílem rozdělena mezi teoretickou a praktickou výuku.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiřina Šafářová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.