Rozmnožování květin
41-m-3/AK16
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
41-52-E/01 Zahradnické práce
41-52-H/01 Zahradník
24
30. 04. 2020
Žák disponuje základními znalostmi v oblasti zahradnických prací, které se týkají: pěstebního prostředí rostlin, povětrnostních činitelů, půdy a zahradnické zeminy apod.
V průběhu modulu bude žák připraven na množení venkovních i skleníkových květin.
Modul spojuje teoretické znalosti s praktickými dovednostmi, které žák získá při práci ve skleníku a na školním pozemku.
Po ukončení modulu by měl žák zvládat generativní a vegetativní množení venkovních a skleníkových květin.
Na konci tohoto modulu bude žák schopen provést:
Učivo / obsah výuky
Výukové strategie a učební činnosti žáků (postupy výuky)
Při teoretickém vyučování je použit frontální a skupinový způsob výuky.
V úvodu modulu je vhodné pomocí diskuse zopakovat znalosti ze základů zahradnické výroby (témata rozmnožování rostlin, zeminy a substráty, vegetační faktory apod.). Teoretické vyučování je vhodné doplnit vhodnými pomůckami, nejlépe fotografie či skutečné vzorky semen květin, případně vzorky z herbáře a doplněné exkurzemi do květinářských podniků apod. Preferuje se názornost, praktické ukázky, schémata. Vhodné je využití didaktických her a interaktivní tabule. K opakování je vhodné používat mimo jiné pracovní listy.
V teoretickém vyučování žák:
Při praktické výuce je nutné zaměřit se prvořadě na kvalitu prováděných prací za jejího striktního dodržování.
Žáci pracují samostatně nebo ve skupinách dle charakteru činností.
V úvodu vyučující zopakuje nejvýznamnější teoretickou část učiva. Základní metodou je instruktáž, postupuje se od jednoduchých pracovních úkolů ke složitějším, úkoly se nejdříve provádějí na cvičné, později na produktivní práci, výuka může být doplněna odbornými exkurzemi.
V praktickém vyučování žák provede:
Pro efektivně vedenou výuku je zapotřebí mít připraveno přiměřené množství materiálu.
Nejvhodnějším způsobem realizace modulu je forma cvičení, ve které je propojena teorie s praxí.
Materiálně technické zabezpečení
Pro teoretickou výuku bude k dispozici standardní učebna. Nezbytné pomůcky:
Pro praktickou výuku je vhodné zajistit dostatek nářadí, truhlíků, osiva a množitelského materiálu, prostory ve školním skleníku.
Modul je určen pro květinářství a odborný výcvik, resp. obor vzdělání 41-52-E/01 Zahradnické práce v rámci obsahového okruhu Základy sadovnictví a květinářství, popř. je možné jej využít v oboru 41-52-H/01 Zahradník v rámci obsahového okruhu Pěstování ovoce, zeleniny a skleníkových květin; využití modulu je doporučené ve 2. ročníku studia. Hodinová dotace modulu je pro oba obory vzdělání totožná, tj. 24 hodin.
Předpokládané výsledky učení budou hodnoceny společně na základě zadaných úkolů.
Hodnocení zahrnuje:
Parametry pro hodnocení výsledků učení
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně popíše a provede technologické postupy při výsevech a ošetřování výsevů (zejména přepichování).
Hodnocení: chvalitebně
Žák správně popíše a provede technologické postupy při výsevech a ošetřování výsevů (zejména přepichování).
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele správně popíše a provede technologické postupy při výsevech a ošetřování výsevů (zejména přepichování).
Hodnocení: dostatečně
Žák popíše a provede alespoň některé technologické postupy při výsevech a ošetřování výsevů (zejména přepichování), které za značné pomoci učitele vysvětlí a zdůvodní.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně vyjmenuje a provede způsoby vegetativního množení.
Hodnocení: chvalitebně
Žák správně vyjmenuje a provede způsoby vegetativního množení.
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele správně vyjmenuje a provede způsoby vegetativního množení.
Hodnocení: dostatečně
Žák vyjmenuje a provede alespoň některé způsoby vegetativního množení, které za značné pomoci učitele vysvětlí a zdůvodní.
Hodnotí se kvalita a odbornost vykonávané práce, úroveň a schopnost kooperace, samostatnost, zručnost, pracovní tempo, schopnost nápravy chyb, dodržování BOZP, dodržování technologických postupů.
PIPPALOVÁ, E. Květinářství pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2001. 160 s. ISBN: 80-7216-167-9.
VÍT, J. Květinářství. Praha: Květ, 2001. 439 s. ISBN 80-853-6241-4.
Délka modulu (počet hodin) bude stejným dílem rozdělena mezi teoretickou a praktickou výuku.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiřina Šafářová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.