Speciální způsoby vazby a aranžování květin
41-m-3/AK12
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
41-52-E/01 Zahradnické práce
41-52-H/01 Zahradník
44
30. 04. 2020
Modul Základy floristiky
Zvládnutí učiva vazačství – estetické prvky a zákonitosti, nářadí a pomocný materiál ve floristice, rostlinný sortiment, přípravné, hlavní a závěrečné techniky ve floristice a způsoby zpracování rostlinného materiálu.
Předpokládají se základní znalosti ze sadovnictví a květinářství, konkrétně učiva týkajícího se poznávání rodů a druhů květin i dřevin.
Cílem modulu je získání teoretických znalostí a následně praktických dovedností při vytváření těchto typů vazeb: kytice, aranžování nádob živým i sušeným rostlinným materiálem, florální objekty, věnce, girlandy.
Součástí modulu je praktický nácvik jednotlivých typů vazeb a aranžmá formou praktických cvičení ve vazačské dílně zařazených do teoretického vyučování, nebo formou odborného výcviku.
Žáci získají teoretické znalosti a praktické dovednosti pro vytváření jednotlivých vazeb a aranžmá.
kritérium (výsledky vzdělávání dle RVP):
Žák:
Obsahový okruh Sadovnictví, venkovní květinářství a vazačství
učivo Vazačské a aranžérské činnosti
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
Metody názorně-demonstrační:
Metody praktické:
Učební činnosti žáků:
Žáci v rámci teoretické výuky:
Žáci v rámci praktické výuky:
Výuka probíhá ve vyučovacích předmětech Vazačství a Odborný výcvik. Doporučuje se zařadit výuku do 2. ročníku studia.
Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu Vazačství. Hodnoceno je používání odborné terminologie, odborná správnost odpovědí, důraz je kladen na porozumění učivu.
V rámci výuky odborného výcviku jsou ověřovány praktické dovednosti formou praktického předvedení zadaného úkolu žákem. Důraz je kladen na odbornou správnost, samostatnost, schopnost aplikovat poznatky do praxe a hospodárné využívání zpracovávaného materiálu.
kritérium (výsledky vzdělávání dle RVP):
hodnocení: výborně
Žák samostatně popíše postup vazby kytice, věnce a girland.
hodnocení: chvalitebně
Žák plně zvládá učivo, popíše postup vazby kytice, věnce a girland s drobnějšími chybami v intepretaci.
hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice, reaguje na doplňovací otázky a za pomoci učitele popíše postup vazby kytice, věnce nebo girlandy .
hodnocení: dostatečně
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího popíše postup vazby kytice, věnce nebo girlandy.
hodnocení: nedostatečně
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, na doplňovací otázky odpovídá chybně nebo vůbec, nedokáže využít ani příkladů z praxe.
hodnocení: výborně
Žák samostatně váže kytice dle zadaného parametru, zhotovuje věnce a girlandy. Sám si připraví potřebný materiál, nářadí a pomůcky.
hodnocení: chvalitebně
Žák plně zvládá učivo, s drobnou pomocí vyučujícího váže kytice, věnce a girlandy dle zadaných parametrů. Sám si připraví potřebný materiál, nářadí a pomůcky.
hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice, za pomoci učitele váže kytice, věnce a girlandy dle zadaných parametrů. Potřebný materiál, nářadí a pomůcky si nachystá za pomoci vyučujícího.
hodnocení: dostatečně
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, pod stálým dozorem a vedením vyučujícího uváže kytici, věnec nebo girlandu.
hodnocení: nedostatečně
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, nedokáže ani pod vedením vyučujícího uvázat kytici, věnec nebo girlandu.
hodnocení: výborně
Žák samostatně navrhne aranžmá pro daný prostor. Návrh samostatně realizuje. Zvolí vhodnou techniku zpracování materiálu i techniku zhotovení aranžmá. Sám si připraví potřebný materiál, nářadí a pomůcky.
hodnocení: chvalitebně
Žák samostatně s drobnými chybami realizuje aranžmá pro daný prostor dle návrhu učitele. Samostatně zvolí vhodnou techniku zpracování materiálu i techniku zhotovení aranžmá. Sám si připraví potřebný materiál, nářadí a pomůcky.
hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice, za pomoci učitele realizuje aranžmá pro daný prostor. Potřebný materiál, nářadí a pomůcky si nachystá za pomoci vyučujícího.
hodnocení: dostatečně
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, pod stálým dozorem a vedením vyučujícího učitele realizuje aranžmá pro daný prostor.
hodnocení: nedostatečně
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, nedokáže ani pod vedením vyučujícího učitele realizovat aranžmá pro daný prostor.
hodnocení: výborně
Žák samostatně aranžuje nádoby sušeným i živým rostlinným materiálem dle zadaných parametrů. Pro aranžmá zvolí vhodnou techniku zpracování materiálu i techniku zhotovení aranžmá. Sám si připraví potřebný materiál, nářadí a pomůcky.
hodnocení: chvalitebně
Žák samostatně s drobnými chybami aranžuje nádoby sušeným i živým rostlinným materiálem dle zadaných parametrů. Samostatně zvolí vhodnou techniku zpracování materiálu i techniku zhotovení aranžmá. Sám si připraví potřebný materiál, nářadí a pomůcky.
hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice, za pomoci učitele realizuje aranžmá nádoby sušeným nebo živým rostlinným materiálem. Potřebný materiál, nářadí a pomůcky si nachystá za pomoci vyučujícího.
hodnocení: dostatečně
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, pod stálým dozorem a vedením vyučujícího realizuje aranžmá nádoby sušeným nebo živým rostlinným materiálem.
hodnocení: nedostatečně
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, nedokáže ani pod vedením vyučujícího realizovat aranžmá nádoby sušeným nebo rostlinným materiálem.
kolektiv autorů: Floristika. Praha, Profi Press s.r.o., 2011. 406 s. ISBN 978-80-86726-43-4.
Doporučené rozvržení hodin:
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Davidová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.