Detail modulu Pochutiny

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Pochutiny

Kód modulu

29-m-2/AJ92

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

E (dvouleté, EQF úroveň 2)

H (EQF úroveň 3)

E (tříleté, EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

29 - Potravinářství a potravinářská chemie

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

29-51-E/01 Potravinářská výroba

29-51-E/02 Potravinářské práce

65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby

29-53-H/01 Pekař

29-54-H/01 Cukrář

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul poskytuje základní informace o jednotlivých skupinách pochutin, jejich vlastnostech, úpravě, skladování a použití v potravinářství.

Očekávané výsledky učení

V RVP pro obor vzdělání 29-51-E/01 Potravinářská výroba nebo 29-51-E/02 Potravinářské práce jsou uvedeny výsledky vztahující se k modulu:

  • uvede základní druhy surovin a popíše jejich vlastnosti;
  • vyjmenuje zásady skladování různých druhů surovin.

Žák:

  • Charakterizuje pochutiny
  • Uvede význam pochutin z hlediska fyziologie výživy
  • Uvede dělení pochutin
  • Vyjmenuje pochutiny zlepšující chuť jídla
  • Vyjmenuje pochutiny s povzbuzujícím účinkem
  • Charakterizuje význam koření
  • Rozliší jednotlivé skupiny koření
  • Vyjmenuje koření využívané v cukrářské/pekařské výrobě
  • Uvede použití jednotlivých druhů koření
  • Uvede podmínky skladování koření
  • Vysvětlí vliv špatného skladování na kvalitu koření
  • Uvede ostatní pochutiny zlepšující chuť jídla

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Charakteristika pochutin

Dělení pochutin

  • Povzbuzující pochutiny
  • Pochutiny zlepšující chuť jídla

Koření

  • Význam koření
  • Dělení koření
  • Použití koření v cukrářské/pekařské výrobě
  • Skladování koření
  • Vady koření

Ostatní pochutiny zlepšující chuť jídla

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Při teoretické výuce se bude využívat:

  • Výklad, popis a vysvětlování
  • Diskuse
  • Práce s učebnicí a odbornou literaturou
  • Práce na počítači s přístupem k internetu
  • Názorně-demonstrační metody:
    • Připravená PowerPointová prezentace
    • Ukázka pochutin – vzorník
    • Ochutnávka pochutin
    • Obraz koření

Žáci v rámci teoretické výuky:

  • Sledují při výkladu PowerPointovou prezentaci, provádí poznámky
  • Zapisují na základě předcházející znalosti a zkušenosti druhy a použití pochutin
  • Jmenují jednotlivé druhy pochutin, se kterými se setkali
  • Pracují s učebnicí Surovin pro obor vzdělání Cukrář – kapitola Pochutiny
  • Prohlíží si vzorky jednotlivých druhů pochutin
  • Provádí ochutnávku vzorků
  • Dle výkladu jmenují skupiny koření a uvádí příklady
  • Vyhledávají na internetu obrázky koření, vytvářejí si složku v počítači a obrázky ukládají ke skupinám, na konci hodiny tisknou obrázkovou složku
  • Charakterizují pochutiny, seznamují se s jejich významem a obsahem živin v pochutinách
  • Vysvětlují význam pochutin z hlediska fyziologie výživy
  • Seznamují se s dělením pochutin
  • Vyjmenovávají skupiny koření a řadí jednotlivé druhy koření do skupin
  • Na základě výkladu učitele vyjmenují koření používané v cukrářské/pekařské výrobě
  • Uvádějí způsob skladování pochutin a vysvětlují vliv nesprávného skladování na kvalitu koření
  • Na základě výkladu učitele popisují vznik vad pochutin
  • Seznamují se s ostatními pochutinami zlepšující chuť jídla a jejich použitím

Zařazení do učebního plánu, ročník

doporučuje se zařadit pro obory vzdělání Potravinářská výroba do 3. ročníku a Potravinářské práce do 2. ročníku

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Ústní zkoušení

Písemné ověřování vědomostí

Aktivita ve vyučovací hodině

Smyslové hodnocení koření

Kritéria hodnocení

  • Uvést charakteristiku pochutin
  • Vysvětlit význam pochutin z hlediska fyziologie výživy
  • Vyjmenovat obsah živin v pochutinách
  • Uvést dělení pochutin
  • Charakterizovat pochutiny zlepšující chuť jídla
  • Charakterizovat a vyjmenovat pochutiny s povzbuzujícím účinkem
  • Vyjmenovat skupiny koření
  • Zařadit jednotlivé druhy koření do skupin
  • Vyjmenovat koření používané v cukrářské/pekařské výrobě
  • Uvést požadavky na skladování pochutin
  • Vysvětlit vliv nesprávného skladování na kvalitu koření
  • Popsat vznik vad pochutin
  • Vyjmenovat ostatní pochutiny zlepšující chuť jídla a jejich použití

Doporučená literatura

L. Bláha a spol., Suroviny pro učební obor cukrář, Praha 2007, Informatorium, ISBN 978-80-7333-000-2

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivana Košková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné