VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Pochutiny
Kód modulu
29-m-2/AJ92
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
H (EQF úroveň 3)
E (tříleté, EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
29 - Potravinářství a potravinářská chemie
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
29-51-E/01 Potravinářská výroba
29-51-E/02 Potravinářské práce
65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby
29-53-H/01 Pekař
29-54-H/01 Cukrář
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul poskytuje základní informace o jednotlivých skupinách pochutin, jejich vlastnostech, úpravě, skladování a použití v potravinářství.
Očekávané výsledky učení
V RVP pro obor vzdělání 29-51-E/01 Potravinářská výroba nebo 29-51-E/02 Potravinářské práce jsou uvedeny výsledky vztahující se k modulu:
- uvede základní druhy surovin a popíše jejich vlastnosti;
- vyjmenuje zásady skladování různých druhů surovin.
Žák:
- Charakterizuje pochutiny
- Uvede význam pochutin z hlediska fyziologie výživy
- Uvede dělení pochutin
- Vyjmenuje pochutiny zlepšující chuť jídla
- Vyjmenuje pochutiny s povzbuzujícím účinkem
- Charakterizuje význam koření
- Rozliší jednotlivé skupiny koření
- Vyjmenuje koření využívané v cukrářské/pekařské výrobě
- Uvede použití jednotlivých druhů koření
- Uvede podmínky skladování koření
- Vysvětlí vliv špatného skladování na kvalitu koření
- Uvede ostatní pochutiny zlepšující chuť jídla
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Charakteristika pochutin
Dělení pochutin
- Povzbuzující pochutiny
- Pochutiny zlepšující chuť jídla
Koření
- Význam koření
- Dělení koření
- Použití koření v cukrářské/pekařské výrobě
- Skladování koření
- Vady koření
Ostatní pochutiny zlepšující chuť jídla
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Při teoretické výuce se bude využívat:
- Výklad, popis a vysvětlování
- Diskuse
- Práce s učebnicí a odbornou literaturou
- Práce na počítači s přístupem k internetu
- Názorně-demonstrační metody:
- Připravená PowerPointová prezentace
- Ukázka pochutin – vzorník
- Ochutnávka pochutin
- Obraz koření
Žáci v rámci teoretické výuky:
- Sledují při výkladu PowerPointovou prezentaci, provádí poznámky
- Zapisují na základě předcházející znalosti a zkušenosti druhy a použití pochutin
- Jmenují jednotlivé druhy pochutin, se kterými se setkali
- Pracují s učebnicí Surovin pro obor vzdělání Cukrář – kapitola Pochutiny
- Prohlíží si vzorky jednotlivých druhů pochutin
- Provádí ochutnávku vzorků
- Dle výkladu jmenují skupiny koření a uvádí příklady
- Vyhledávají na internetu obrázky koření, vytvářejí si složku v počítači a obrázky ukládají ke skupinám, na konci hodiny tisknou obrázkovou složku
- Charakterizují pochutiny, seznamují se s jejich významem a obsahem živin v pochutinách
- Vysvětlují význam pochutin z hlediska fyziologie výživy
- Seznamují se s dělením pochutin
- Vyjmenovávají skupiny koření a řadí jednotlivé druhy koření do skupin
- Na základě výkladu učitele vyjmenují koření používané v cukrářské/pekařské výrobě
- Uvádějí způsob skladování pochutin a vysvětlují vliv nesprávného skladování na kvalitu koření
- Na základě výkladu učitele popisují vznik vad pochutin
- Seznamují se s ostatními pochutinami zlepšující chuť jídla a jejich použitím
Zařazení do učebního plánu, ročník
doporučuje se zařadit pro obory vzdělání Potravinářská výroba do 3. ročníku a Potravinářské práce do 2. ročníku
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Ústní zkoušení
Písemné ověřování vědomostí
Aktivita ve vyučovací hodině
Smyslové hodnocení koření
Kritéria hodnocení
- Uvést charakteristiku pochutin
- Vysvětlit význam pochutin z hlediska fyziologie výživy
- Vyjmenovat obsah živin v pochutinách
- Uvést dělení pochutin
- Charakterizovat pochutiny zlepšující chuť jídla
- Charakterizovat a vyjmenovat pochutiny s povzbuzujícím účinkem
- Vyjmenovat skupiny koření
- Zařadit jednotlivé druhy koření do skupin
- Vyjmenovat koření používané v cukrářské/pekařské výrobě
- Uvést požadavky na skladování pochutin
- Vysvětlit vliv nesprávného skladování na kvalitu koření
- Popsat vznik vad pochutin
- Vyjmenovat ostatní pochutiny zlepšující chuť jídla a jejich použití
Doporučená literatura
L. Bláha a spol., Suroviny pro učební obor cukrář, Praha 2007, Informatorium, ISBN 978-80-7333-000-2
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivana Košková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.