VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Linecká těsta
Kód modulu
29-m-2/AJ90
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
H (EQF úroveň 3)
E (tříleté, EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
29 - Potravinářství a potravinářská chemie
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
29-51-E/01 Potravinářská výroba
29-51-E/02 Potravinářské práce
29-53-H/01 Pekař
29-54-H/01 Cukrář
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Základní znalost vstupních surovin a technologických parametrů pro výrobu lineckých těst.
Znalost technologických výpočtů dávkování surovin na výrobu těsta.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Žáci poznají princip výroby a suroviny, ze kterých se linecká těsta vyrábějí.
Po ukončení modulu žáci vyrobí linecké těsto a zhotoví výrobky.
Očekávané výsledky učení
V RVP pro obor vzdělání 29-51-E/01 Potravinářská výroba nebo 29-51-E/02 Potravinářské práce jsou tyto výsledky vztahující se k modulu:
- pomáhá při výrobě nebo vyrábí a zpracovává základní druhy těst a hmot podle receptury a technologického postupu.
Žák:
- charakterizuje složení a vlastnosti lineckých těst
- popíše druhy lineckých těst a způsoby zadělání
- vyjmenuje potřebné suroviny na výrobu lineckých těst
- vyrábí a zpracovává linecké těsto podle receptury a technologického postupu
- tvaruje a peče pekařské a cukrářské výrobky
- hodnotí senzoricky hotové výrobky, popíše vady výrobků a možnosti prevence vadám předcházet
- dodržuje základní hygienické požadavky a předpisy
- provádí běžný úklid a sanitaci potravinářského provozu
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Linecká těsta (třená)
Suroviny na výrobu lineckých těst
Technologický postup výroby lineckých těst a výrobků
Vedení provozní evidence při výrobě a expedici výrobků z lineckých těst
Provádění hygienicko-sanitační činnosti v pekařské výrobě, dodržování bezpečnostních předpisů a zásad bezpečnosti potravin
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická výuka:
- výklad s využíváním multimediálních prostředků
- skupinová výuka – žáci hodnotí jakost surovin používaných při výrobě lineckých těst
Učební činnosti žáků:
- učí se charakterizovat suroviny
- seznamují se s technologiemi výroby lineckých těst, jejich kvalitou a uchováváním
- volí technologický postup a organizaci výroby
- navrhují kritické body při posuzování každého kroku výrobního procesu
Praktická výuka:
- všechny praktické činnosti probíhají s názornými ukázkami a vedením učitele OV
Učební činnosti žáků:
- s odborným vedením rozliší linecká těsta
- posuzují kvalitu vstupních surovin
- nacvičují postupy výroby lineckých těst
- tvarují těsto do požadovaného tvaru v souladu s technologickým postupem, vytvarované výrobky umístí na plechy
- nastavují parametry pece a obsluhují strojní zařízení s ohledem na dodržování BOZP
- posuzují stupeň propečení výrobků
- dodržují zásady BOZP a PO s možnými riziky úrazů v konkrétní pekařské/cukrářské dílně
- provádí průběžný a denní úklid pekařské/cukrářské dílny
Zařazení do učebního plánu, ročník
Doporučuje se zařadit do 2. nebo 3. ročníku
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné a ústní zkoušení vědomostí a dovedností
Samostatná práce žáků – projektová výuka, skupinové vyučování, referáty
Skupinová práce žáků – diskuse, hodnocení výstupů
Praktické ověřování dovedností v odborném výcviku při výrobě lineckého těsta a výrobků. Sleduje se dodržování technologických postupů a schopnost týmové spolupráce.
Kritéria hodnocení
- Charakterizovat složení a vlastnosti lineckých těst
- Popsat druhy těst a způsoby zadělání
- Vyjmenovat potřebné suroviny na výrobu lineckých těst
- Vyrobit linecká (třená) těsta podle receptury a technologického postupu
- Tvarovat a péct pekařské a cukrářské výrobky
- Hodnotit senzoricky hotové výrobky, popsat možné vady výrobků a možnosti prevence vadám předcházet
- Dodržovat základní hygienické požadavky a předpisy potravinářské výroby
- Provádět běžný úklid a sanitaci potravinářského provozu
Doporučená literatura
MÜLLEROVÁ, Monika, CHROUST, František. Pečeme moderně. Pardubice, 1993. ISBN 80-85644-03-7.
SEMERÁDOVÁ, Hana, MĚSÍČKOVÁ, Věra. Cukrářské práce – technologie. Praha, 2003. ISBN 80-7320-012-0.
PŮLPÁNOVÁ, Alena. Cukrářská technologie. Olomouc, 1993. ISBN 80-0-3/0-1.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Yvona Baboráková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.