Detail modulu Orientace v materiálech a jejich měření – Plynárenství

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Orientace v materiálech a jejich měření – Plynárenství

Kód modulu

36-m-3/AJ79

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

vazba na profesní kvalifikaci NSK

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie

Komplexní úloha

Součásti plynovodů a měření v plynárenství

Profesní kvalifikace

Montér vnitřního rozvodu plynu a zařízení (kód: 36-005-H)

Platnost standardu od

11. 04. 2017

Obory vzdělání - poznámky

36-52-H/01 Instalatér

Délka modulu (počet hodin)

48

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Absolvování kvalifikačního modulu Bezpečnost a ochrana zdraví při práci – Plynárenství a modulu Orientace v technické dokumentaci - Plynárenství.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Tento kvalifikační modul připravuje žáka na studium a prováděné práce při získávání dalších kvalifikačních modulů z profesní kvalifikace 36-005-H Montér vnitřního rozvodu plynu a zařízení. Žáci se seznámí s materiály pro potrubí, tvarovky a armatury vnitřního rozvodu plynu a zařízení a zároveň se seznámí s měřením rozměrů potrubí.

Očekávané výsledky učení

Očekávané výsledky učení vycházejí z kompetencí definovaných v profesní kvalifikaci Montér vnitřního rozvodu plynu a zařízení (kód 36-005-H):

Žák:

  • Rozlišuje a vyjmenuje druhy materiálů, druhy trubek a tvarovek pro montáž rozvodů plynu v budovách
  • Vyjmenuje druhy armatur, regulačních a měřících zařízení používaných pro rozvod plynu v budovách
  • Vyjmenuje vlastnosti jednotlivých druhů materiálů používaných pro montáže rozvodů plynu v budovách
  • Rozlišuje a vyjmenuje druhy používaných měřidel a způsob jejich použití
  • Měří a zapisuje měřené délky, vnitřní a venkovní průměry potrubí

Kompetence ve vazbě na NSK

36-005-H Montér vnitřního rozvodu plynu a zařízení:

  • Orientace v materiálech pro potrubí, tvarovky a armatury vnitřního rozvodu plynu a zařízení
  • Měření rozměrů potrubí

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

1. Druhy a vlastnosti materiálů trubek

  • Trubky ocelové
  • Trubky měděné
  • Trubky kovové s tovární izolací proti korozi
  • Trubky z polyetylénu
  • Trubky vlnovcové z korozivzdorné oceli
  • Vícevrstvé trubky

2. Druhy tvarovek

  • Tvarovky pro rozebíratelné spoje
  • Tvarovky pro nerozebíratelné spoje

3. Druhy armatur

4. Regulační zařízení

5. Měřicí zařízení

6. Měřidla

  • Druhy
  • Způsoby použití

7. Praktické měření

  • Měření délky
  • Měření vnitřních a venkovních průměrů

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:

  • Vyprávění
  • Výklad
  • Práce s textem
  • Názorně – demonstrační metody
  • Dovednostně – praktické metody

Učební činnosti žáků:

Žáci v rámci teoretické výuky:

  • Pracují s katalogy výrobců a dodavatelů potrubí, tvarovek a armatur pro rozvody plynu
  • Pracují s katalogy výrobců a dodavatelů regulačních a měřicích zařízení
  • Pracují s technickými pravidly GAS a podnikovými technickými normami výrobců potrubních systémů

Žáci v rámci praktické výuky:

  • Učí se prakticky rozeznávat druhy trubek, tvarovek a armatur
  • Učí se prakticky rozeznávat druhy regulačních a měřících zařízení
  • Seznamují se s druhy měřidel a způsoby jejich používání
  • Měří rozměry a zapisují jejich hodnoty 

Zařazení do učebního plánu, ročník

Výuka probíhá v předmětech Plynárenství a Odborný výcvik. Modul se doporučuje vyučovat ve druhém ročníku.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

  • Písemný uzavřený test s ústním rozborem
  • Průběžně kladené otázky
  • Samostatná práce žáka – rozeznávání vzorků trubek, tvarovek a armatur
  • Samostatná práce žáka – měření zadaných předmětů a zapsání jejich rozměrů

Ověřování probíhá ústně, písemně a prakticky v rámci teoretické a praktické  výuky v předmětu Plynárenství a Odborný výcvik. Hodnoceno je využívání odborné terminologie, odborná správnost odpovědí, schopnost rozeznávat druhy trubek, tvarovek a armatur, schopnost měřit a zaznamenávat změřené rozměry a schopnost aplikace poznatků v praxi.

Kritéria hodnocení

Kritéria hodnocení vycházejí z hodnotícího standardu Profesní kvalifikace Montér vnitřního rozvodu plynu a zařízení (36-005-H).

Kritéria hodnocení využitelná pro hodnocení v rámci výuky:

  • Orientace v druzích materiálů, druhu trubek a tvarovek pro montáž rozvodu plynu v budovách
  • Orientace v druzích armatur, regulačních a měřících zařízeních používaných pro rozvod plynu v budovách
  • Znalost vlastností jednotlivých druhů materiálů používaných pro montáže rozvodu plynu v budovách
  • Znalost druhů používaných měřidel a způsobů jejich použití
  • Znalost způsobů měření a zápisu měřených délek, vnitřních a venkovních průměrů potrubí

Úspěšné absolvování modulu je podmíněno tím, že žák musí splnit všechna kritéria. Splnění jednotlivých kritérií je možno průběžně zaznamenávat.

Doporučená literatura

  • Novák Rudolf – Instalace plynovodů. Praha: Sobotáles, 2002 . ISBN : 80-85920-89-1
  • TPG  704 01 – Odběrná plynová zařízení a spotřebiče na plynná paliva v budovách
  • TPG 900 01 – Názvosloví a zkratky v plynárenství
  • Informační servis GAS – Plynovody a spotřebiče plynu v budovách ( TPG 704 01 s vazbou na související předpisy pro praxi ). Ing. Jan Dvořák, Ing. Zdeněk Přibyla. ISBN 978-80-7328-213-4
  • Podnikové technické normy výrobců (dodavatelů) potrubí z trubek vlnovcových z korozivzdorné oceli a vícevrstvých trubek
  • Katalogy výrobců a dodavatelů potrubí , tvarovek, armatur, regulačních a měřících zařízení pro rozvody plynu
  • www.tzb-info.cz
  • Časopis : Český instalatér
  • Časopis: Topenářství – instalace

Seznam doporučené studijní literatury a zdrojů je sestaven z pohledu studujících žáků a dostupnosti a aktuálnosti zdrojů pro ně. Pro orientaci v aktuálních změnách a vývoji v oboru je doporučeno sledovat průběžně internetové stránky www.tzb-info.cz .

Poznámky

Celkovou hodinovou dotaci se doporučuje rozdělit na 36 hodin teoretické výuky a 12 hodin praktické výuky.

Způsob ověřování pomocí samostatné práce žáka – rozeznávání vzorků lze provádět tak, že žák přiřazuje popisky k jednotlivým předmětům, částem nebo naopak.

Obsahové upřesnění

OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Norbert Ryska. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné