VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Orientace v materiálech a jejich měření – Plynárenství
Kód modulu
36-m-3/AJ79
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
vazba na profesní kvalifikaci NSK
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Komplexní úloha
Součásti plynovodů a měření v plynárenství
Profesní kvalifikace
Montér vnitřního rozvodu plynu a zařízení
(kód: 36-005-H)
Platnost standardu od
11. 04. 2017
Obory vzdělání - poznámky
36-52-H/01 Instalatér
Délka modulu (počet hodin)
48
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Absolvování kvalifikačního modulu Bezpečnost a ochrana zdraví při práci – Plynárenství a modulu Orientace v technické dokumentaci - Plynárenství.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Tento kvalifikační modul připravuje žáka na studium a prováděné práce při získávání dalších kvalifikačních modulů z profesní kvalifikace 36-005-H Montér vnitřního rozvodu plynu a zařízení. Žáci se seznámí s materiály pro potrubí, tvarovky a armatury vnitřního rozvodu plynu a zařízení a zároveň se seznámí s měřením rozměrů potrubí.
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení vycházejí z kompetencí definovaných v profesní kvalifikaci Montér vnitřního rozvodu plynu a zařízení (kód 36-005-H):
Žák:
- Rozlišuje a vyjmenuje druhy materiálů, druhy trubek a tvarovek pro montáž rozvodů plynu v budovách
- Vyjmenuje druhy armatur, regulačních a měřících zařízení používaných pro rozvod plynu v budovách
- Vyjmenuje vlastnosti jednotlivých druhů materiálů používaných pro montáže rozvodů plynu v budovách
- Rozlišuje a vyjmenuje druhy používaných měřidel a způsob jejich použití
- Měří a zapisuje měřené délky, vnitřní a venkovní průměry potrubí
Kompetence ve vazbě na NSK
36-005-H Montér vnitřního rozvodu plynu a zařízení:
- Orientace v materiálech pro potrubí, tvarovky a armatury vnitřního rozvodu plynu a zařízení
- Měření rozměrů potrubí
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Druhy a vlastnosti materiálů trubek
- Trubky ocelové
- Trubky měděné
- Trubky kovové s tovární izolací proti korozi
- Trubky z polyetylénu
- Trubky vlnovcové z korozivzdorné oceli
- Vícevrstvé trubky
2. Druhy tvarovek
- Tvarovky pro rozebíratelné spoje
- Tvarovky pro nerozebíratelné spoje
3. Druhy armatur
4. Regulační zařízení
5. Měřicí zařízení
6. Měřidla
7. Praktické měření
- Měření délky
- Měření vnitřních a venkovních průměrů
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:
- Vyprávění
- Výklad
- Práce s textem
- Názorně – demonstrační metody
- Dovednostně – praktické metody
Učební činnosti žáků:
Žáci v rámci teoretické výuky:
- Pracují s katalogy výrobců a dodavatelů potrubí, tvarovek a armatur pro rozvody plynu
- Pracují s katalogy výrobců a dodavatelů regulačních a měřicích zařízení
- Pracují s technickými pravidly GAS a podnikovými technickými normami výrobců potrubních systémů
Žáci v rámci praktické výuky:
- Učí se prakticky rozeznávat druhy trubek, tvarovek a armatur
- Učí se prakticky rozeznávat druhy regulačních a měřících zařízení
- Seznamují se s druhy měřidel a způsoby jejich používání
- Měří rozměry a zapisují jejich hodnoty
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá v předmětech Plynárenství a Odborný výcvik. Modul se doporučuje vyučovat ve druhém ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- Písemný uzavřený test s ústním rozborem
- Průběžně kladené otázky
- Samostatná práce žáka – rozeznávání vzorků trubek, tvarovek a armatur
- Samostatná práce žáka – měření zadaných předmětů a zapsání jejich rozměrů
Ověřování probíhá ústně, písemně a prakticky v rámci teoretické a praktické výuky v předmětu Plynárenství a Odborný výcvik. Hodnoceno je využívání odborné terminologie, odborná správnost odpovědí, schopnost rozeznávat druhy trubek, tvarovek a armatur, schopnost měřit a zaznamenávat změřené rozměry a schopnost aplikace poznatků v praxi.
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení vycházejí z hodnotícího standardu Profesní kvalifikace Montér vnitřního rozvodu plynu a zařízení (36-005-H).
Kritéria hodnocení využitelná pro hodnocení v rámci výuky:
- Orientace v druzích materiálů, druhu trubek a tvarovek pro montáž rozvodu plynu v budovách
- Orientace v druzích armatur, regulačních a měřících zařízeních používaných pro rozvod plynu v budovách
- Znalost vlastností jednotlivých druhů materiálů používaných pro montáže rozvodu plynu v budovách
- Znalost druhů používaných měřidel a způsobů jejich použití
- Znalost způsobů měření a zápisu měřených délek, vnitřních a venkovních průměrů potrubí
Úspěšné absolvování modulu je podmíněno tím, že žák musí splnit všechna kritéria. Splnění jednotlivých kritérií je možno průběžně zaznamenávat.
Doporučená literatura
- Novák Rudolf – Instalace plynovodů. Praha: Sobotáles, 2002 . ISBN : 80-85920-89-1
- TPG 704 01 – Odběrná plynová zařízení a spotřebiče na plynná paliva v budovách
- TPG 900 01 – Názvosloví a zkratky v plynárenství
- Informační servis GAS – Plynovody a spotřebiče plynu v budovách ( TPG 704 01 s vazbou na související předpisy pro praxi ). Ing. Jan Dvořák, Ing. Zdeněk Přibyla. ISBN 978-80-7328-213-4
- Podnikové technické normy výrobců (dodavatelů) potrubí z trubek vlnovcových z korozivzdorné oceli a vícevrstvých trubek
- Katalogy výrobců a dodavatelů potrubí , tvarovek, armatur, regulačních a měřících zařízení pro rozvody plynu
- www.tzb-info.cz
- Časopis : Český instalatér
- Časopis: Topenářství – instalace
Seznam doporučené studijní literatury a zdrojů je sestaven z pohledu studujících žáků a dostupnosti a aktuálnosti zdrojů pro ně. Pro orientaci v aktuálních změnách a vývoji v oboru je doporučeno sledovat průběžně internetové stránky www.tzb-info.cz .
Poznámky
Celkovou hodinovou dotaci se doporučuje rozdělit na 36 hodin teoretické výuky a 12 hodin praktické výuky.
Způsob ověřování pomocí samostatné práce žáka – rozeznávání vzorků lze provádět tak, že žák přiřazuje popisky k jednotlivým předmětům, částem nebo naopak.
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Norbert Ryska. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.