Šetříme, třídíme, zkoumáme a také vyrábíme
PR-u-4/AF92
L0 (EQF úroveň 4)
PR - Člověk a příroda
VOŠ, SŠ, Centrum odborné přípravy, Budějovická, Sezimovo Ústí
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Občanské kompetence a kulturní povědomí, Matematické kompetence
15. 12. 2019 21:33
8
28
2. ročník
skupinové
7
Cíle:
Projekt je rozdělen do čtyř částí:
1. Úspora vody a energií v domácnostech
2. Třídění odpadů – Víme, kam s nimi?
3. Znečištění životního prostředí v okolí
4. Výrobky z recyklovaného materiálu (vlastní výroba např. zajímavých pomůcek na fyziku, hlavolamů)
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Obsahové okruhy: Environmentální příprava, Základy ekologie, Ochrana životního prostředí
a) žáci zjistí hodnoty z vodoměru a vytvoří grafy, sestrojí graf závislosti počtu cestujících v automobilu na počtu projetých automobilů (zjistí průměrný počet cestujících na 1 automobil, popřípadě modus a medián), zakreslí kruhový nebo spojnicový diagram
b) žáci napíší slohovou práci, ve které zdůvodní nutnost snižování spotřeby vody a energií v domácnostech nebo popíší systém čističky odpadních vod
c) žáci sestaví dotazník Třídění odpadu, rozdají mezi vrstevníky, rodiči, prarodiči a vyhodnotí výsledky
d) žáci prezentují výsledky skupinové práce Znečištění životního prostředí v okolí školy a vytvoří postery
e) žáci vyrobí výrobek z recyklovaného materiálu
Zadání projektu, specifikace požadavků (2 h)
Účty za vodu, topení – analýza problému, výpočty, práce s tabulky, grafy (např.: Zjistit spotřebu vody za 1 měsíc běžného života a poté se 1 měsíc snažit šetřit vodou – opět zjistit hodnotu z vodoměru, udělat kruhový diagram, kolik vody spotřebujeme při různých činnostech – zalévání zahrady, pračka, myčka..), graf závislosti počtu cestujících v automobilu na počtu projetých automobilů samostatná práce (4 h)
Prezentace grafů, diagramů, schémat (2 h)
Slohová práce na téma například: Jak snížit spotřebu vody a energií v domácnostech? Popis systému čističky odpadních vod... (2 h)
Sestavení dotazníků, průzkum mezi vrstevníky i rodiči a následné vyhodnocení (2 h)
Exkurze do Národního zemědělského muzea v Praze (8 h)
Projektový den v přírodě – fotodokumentace znečištění životního prostředí, společná návštěva sběrného dvora a koupaliště s biotopem nebo čističky odpadních vod – diskuse, postery (8 h)
Výroba např. zajímavých pomůcek na fyziku, hlavolamů, výrobků z recyklovaného materiálu a výsledné zhodnocení projektu (8 h)
Seznámení s projektem, specifikace požadavků – přesné definování požadovaného výstupu projektu, definování základních pravidel a podmínek realizace, kladen důraz na bezpečnost práce během exkurzí a projektového dnu – výklad vyučujícího
Účty za vodu, topení – analýza problému, výpočty, práce s tabulky, grafy – samostatná práce žáků ve skupinách
Zpracovávání výsledků, sestavování grafů, diagramů – skupinová práce žáků
Slohová práce – práce jednotlivců – vyhodnocení nejlepší práce
Vytvoření posteru Znečištění životního prostředí – skupinová práce s případnou pomocí vyučujícího
Výroba výrobků – skupinová práce s případnou pomocí vyučujícího, Soutěž o nejkrásnější výrobek z recyklovaného materiálu – výběr nejlepšího výrobku například tajným hlasováním
Prezentace projektu zástupcem skupiny před třídou – řízená diskuse
Projekt proběhne zejména ve dnech, kdy žáci nemají plánovanou výuku (dny přijímacích zkoušek, maturit a poslední týden před hlavními prázdninami).
Nejpozději v dubnu je třeba projekt zadat, aby si mohli žáci zapsat hodnoty z vodoměru, rozmyslet výrobu výrobku..
Výroba výrobků proběhne v dílnách nebo v učebně fyziky.
Zpracovávání výsledků, sestavování grafů, diagramů proběhne v počítačové učebně nebo v učebně s dataprojektorem, kde by žáci mohli použít vlastní notebook.
Učebna s dataprojektorem k prezentaci, vlastní notebook (není nutný) nebo počítačová učebna.
Nůžky, barevné papíry, fixy, výstřižky z časopisů, různé pomůcky na vlastní výrobek – žáci si přinesou z domova podle potřeby.
Žáci si sami rozmyslí, jaký výrobek budou vyrábět a zda k tomu budou mít potřebné pomůcky.
1. Úspora vody a energií v domácnostech
2. Třídění odpadů – Víme, kam s nimi?
3. Znečištění životního prostředí v okolí
4. Výrobky z recyklovaného materiálu
Hodnocení lze provést slovně nebo bodovým ohodnocením.
Žáci jsou hodnoceni za kvalitu textu, způsob prezentace, výrobek.
Výrobky si mohou ohodnotit žáci sami (např. formou tajného bodování), vyberou nejlepší výrobek a nejlepší nápad – skupinové hodnocení.
Slohová práce – hodnocena individuálně.
Sestavení a vyhodnocení dotazníku – Třídění odpadů – skupinové hodnocení.
Pracovní listy v různých grafických podobách nebo prezentace v PowerPointu z Úspory vody a energií a statistické šetření ze Znečištění život. prostředí – skupinové hodnocení.
Navržené bodové hodnocení:
a) zjištění hodnoty z vodoměru a vytvoření grafů – 6 b
b) slohová práce, ve které zdůvodní nutnost snižování spotřeby vody a energií v domácnostech nebo popis systému čističky odpadních vod – 6 b
c) sestavení a vyhodnocení dotazníku Třídění odpadu – 6 b
d) aktivita při vytváření nástěnky EVVO – 6 b
e) zapojení do diskuse, vytvoření posteru Znečištění životního prostředí v okolí školy – 6 b
f) výrobek z recyklovaného materiálu, zajímavé pomůcky na fyziku – 12 b
g) účast na exkurzi – 8 b
Hodnocení:
Nejlepší výsledky projektu mohou být ohodnoceny diplomem, sladkou odměnou nebo pochvalou třídního učitele.
Žák nesplnil projekt, pokud se vůbec nezapojil ve skupinové práci ani se nepodílel na výrobě výrobku (získal méně než 17 bodů).
DOBRÁ ŠKOLA. Práce s kovem, sklem, papírem a plastem pro 2. stupeň. Praktické náměty pro výuku tématického okruhu Práce s technickými materiály, 2012, 106 stran. 9788087553138 ISBN
SITARČÍKOVÁ, Zdena. CPRESS Výrobky z textilu, 2006, 64 stran. 9788025111598 ISBN
BROKBALS, Willi. Grada. Hry a hračky ze dřeva, 2008, 160 stran. 8024724348 ISBN
Úloha je určena pro skupinové řešení: podle počtu žáků ve třídě rozdělit na 3–4 skupiny.
Žádné zvláštní vstupní vědomosti a dovednosti úloha nevyžaduje.
Komplexní úlohu lze použít i pro 3. ročník a přizpůsobit i jiným oborům (např. M, ale i H).
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Libuše Špinglová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.