Protančit 20. stoletím
SP-u-4/AF88
M (EQF úroveň 4)
SP - Člověk a společnost
Gymnázium a Střední odborná škola, Rokycany, Mládežníků 1115, Mládežníků, Rokycany
15. 12. 2019 19:50
12
individuální, skupinové
5
Cílem komplexní úlohy je prožít na vlastní kůži klíčová období českých/československých dějin formou divadelně-taneční simulace vybraného historického momentu. Nejedná se pouze o prožití historických okamžiků (tj. cíl všeobecně vzdělávací), ale také o prohloubení odborných kompetencí u vybraných oborů vzdělání, v rámci nichž je možné soustředit se hlouběji na fázi realizace (např. oděvní či gastronomické obory).
Žáci se učí prostřednictvím hry: prožívají okamžiky naší novodobé historie v prostředí tančírny. Vytvoří si kostýmy (doplňky) pro každé období, navrhnou odpovídající design/výzdobu prostor, zapojí se do konfliktní situace a jsou nuceni zaujmout k ní vlastní postoj. Konečně se mohou zapojit do tance typického pro dané období (naučit se základní kroky). Úloha propojuje poznatky z dějepisu, módy, grafiky a designu a tělesné výchovy a jejím cílem je zprostředkovat žákovi autentický zážitek a působit na jeho emoce a postoje.
Velmi důležitým momentem je i společný prožitek celého kolektivu (stmelení díky prožitku).
Žák také posílí své osobnostní a sociální kompetence s důrazem na následující:
Obsahové okruhy: Člověk a společnost; Člověk, jeho osobnost a zdraví; Umění a kultura
Tematické celky:
Didaktické metody a formy:
Žák:
1. dílčí část (přípravná): 8 hodin
2. dílčí část (realizační): cca 4 hodiny = vlastní hra
Učitelé a žáci se sejdou v prostorách vhodných k převlékání kostýmů (ideálně šatny u tělocvičny, u sálu). Vždy před každou etapou vyzdobí místnost (sál, malou tělocvičnu) předem připravenými rekvizitami (příprava sálu před každou etapou nesmí trvat dlouho, max. 10 minut). Připraví rovněž bar, který je po celou dobu hry neměnný, anebo se mění jen v detailech. Poté následuje rozehrání jednotlivých etap včetně konfliktních momentů, které jsou v režii vyučujících. Doba trvání etap záleží na zapojení účastníků a konfliktní situaci, mezi 15 až 30 minutami. Spolu s proměnou scény a převléknutím je reálné odehrát za 4 hodiny celkem 6 etap.
Návrhy jednotlivých etap:
1. Třicátá léta: swing, jazz, tango, charleston; smetánka versus chudí (hospodářská krize). Atmosféru dokresluje zpěvačka (na playback). Konfliktní situace: Do tančírny vstupuje pár zbohatlíků, kteří se chovají povýšeně. Ženy flirtují, muži se chystají téměř poprat. Všichni se chodí bavit k baru.
2. Druhá světová válka, protektorát: Tančírna se mění na protiletadlový kryt (zatemnění oken, převržené židle, chybí výzdoba, bar je prázdný. Zdáli se ozývají poplašné sirény. Konfliktní situace: Mezi účastníky se skrývá jeden žid (židovka). Do tančírny vtrhnou dva gestapáci a kontrolují doklady. Je na účastnících, zda mezi nimi bude předem stanovený udavač, anebo jaký postoj k ukrývané osobě zaujmou. Příliš se netančí, děj je postaven na dramatizaci konfliktu.
3. Osvobození: zní vojenské pochody, častušky, lidové písně apod. Lidé se radují, tančí. Konfliktní situace: Do tančírny se přibelhají zranění vojáci, kteří ukazují na zrádce a vyzývají k vyřízení účtů.
4. Konec 50. let: lidová zábava na vesnici, polka, valčík. Konfliktní situace: Do tančírny vtrhne mladík s kytarou a začne hrát a zpívat rock-and-roll. Část účastníků je pohoršená a snaží se ho vyhodit, většina je ale nadšená a začíná do rytmu tančit. Je vhodné pohrát si s energií rock-and-rollu a vyzkoušet si i nějaké figury.
5. Rok 1968: Beatles a další hudba konce 60. let. V tančírně vládne volná zábava, mezi krátkými šaty se objevují typické oděvy hippies (včetně lehce uvolněných mravů, objímání apod.). Konfliktní situace: Hudba je násilně přerušena rozhlasovým hlášením z 21. srpna 1968 o vpádu tanků na území Československa. Účastníci mohou sál opustit na pokyn vysílaný z rozhlasu, anebo jsou přinuceni odejít, když do sálu přijde skupina (pár) vojáků se samopaly.
6. 80. léta: jakákoli hudba 80. let, lze zařadit i Poupata (spartakiádu) nebo „céčka“. Je možné se „vyřádit“ jako na staré diskotéce. Konfliktní situace: postupné rozsvěcení svíček a zvonění klíči, píseň Marty Kubišové apod.
Přesah do předmětů:
Praktická
Místo: tělocvična, sál nebo jídelna školy (dle možností)
Část realizační se nehodnotí, cílem by měl být osobní prožitek žáka.
Hodnocení přípravné části: Žák úlohu splnil, pokud se aktivně podílel na tvorbě kostýmů, rekvizit, kulis apod. Známkování hotových výrobků je samozřejmě možné a závisí na zvážení vyučujícího, nicméně důraz je vhodné klást spíše na účast a aktivitu žáka při samotné realizaci.
Hodnocení odevzdané slohové práce (článku) – dle ustálených pravidel pro psaní slohové práce.
Hrkal, Hanuš: Zlatý fond her II. Praha, Portál 1998.
Ročník: Závisí na výuce dějepisu daných škol (poslední ročník výuky dějepisu v daném oboru).
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Houšková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.