VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Ochrana spotřebitele - reklamační řízení
Kód úlohy
63-u-4/AE68
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
Vazba na vzdělávací modul(y)
Škola
Obchodní akademie a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Ústí nad Labem, příspěvková organizace, Pařížská, Ústí nad Labem
Klíčové kompetence
Datum vytvoření
02. 09. 2019 11:10
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
4
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
4
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník, 3. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
1
Charakteristika/anotace
Postup při reklamačním řízení, navázán na příklad 1 komplexní úlohy Ochrana spotřebitele - nekalé obchodní praktiky.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Orientuje se v právech spotřebitele v oblasti reklamací.
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Reklamační řízení - postup:
1) Základní podmínky
Spotřebitel (objednatel) má právo uzavřít smlouvu o dílo písemnou formou. Smlouva by měla obsahovat min. tyto údaje: DOPLŃTE
- Co
- Kolik
- Kontrola
- Kdy
- Odkdy
Povinnost převzít dílo od zhotovitele je spotřebitel (objednatel) povinen ze zákona.
Zhotovitel:
- Je povinen uzavřít smlouvu o dílo formou, kterou zvolil spotřebitel (objednatel).
- Provést dílo na své náklady a na své nebezpečí. Tzn., že zhotovitel prováděné dílo sám financuje.
- Věci k provedení díla si obstará zhotovitel díla. V našem případě má postavení prodávajícího (vany).
2) Právo na reklamaci vady věci. DOPLŇTE
- Reklamační doba
- Skryté vady
- Vyřízení reklamace
- Neodstranitelné vady
3) Povinnosti zhotovitele:
- Zhotovitel je povinen reklamaci přijmout.
- Zhotovitel je povinen vydat potvrzení o tom, kdy byla reklamace uplatněna, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel (objednatel) požaduje.
- O reklamaci rozhodnout ihned, ve složitých případech do 3 pracovních dnů.
- Odmítnout reklamaci, pokud byla uplatněna po uplynutí sjednané lhůty (dílo) a uplynutí 24 měsíců u věci díla.
4) Právo na reklamaci vady díla
- Předmětem smlouvy je obložení stěny koupelny dlaždicemi.
- Obklad byl proveden na nevyrovnanou stěnu koupelny a je proto zvlněný (nerovný).
DOPLŇTE typ vady.
DOPLŇTE řešení vady.
Metodická doporučení
Nejdříve popsat vzniklou situaci, poté nechat žáky vypracovat řešení, na závěr zkonfrontovat navzájem skupinová řešení mezi sebou.
Způsob realizace
V hodinách, nejlépe po skupinách.
Pomůcky
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Smlouva by měla obsahovat min. tyto údaje:
- Co je předmětem díla. V našem příkladu se jedná o rekonstrukci koupelny v rozsahu výměny vany a provedení instalatérských prací s výměnou vany související.
- Sjednání ceny dostatečně určité. Tzn., že bude samostatně stanovena cena vany a instalatérských prací.
- Dílo bude dokončeno, bude-li předvedena jeho způsobilost (vana je funkční, odtoky i přítoky vody jsou bez závad).
- Stanovit okamžik převzetí díla (termín pro stanovení následného začátku běhu doby reklamace.
- Stanovit délku doby pro uplatnění reklamace na vady zhotovení díla (bez vany).
Povinnost převzít dílo od zhotovitele je spotřebitel (objednatel) povinen ze zákona.
2) Právo na reklamaci vady věci.
- Reklamační doba na provedení díla je podle zákona min. 6 měsíců. Spotřebitel (objednatel) má právo ke koupené věci vana uplatnit záruku v délce 24 měsíců, jako při prodeji zboží v obchodě.
- U skrytých vad uplatnit právo na reklamaci bez zbytečného odkladu, nejpozději do dvou let, nejlépe písemně.
- Na vyřízení reklamace včetně odstranění vady má podnikatel 30 dní.
- U neodstranitelné vady má právo spotřebitel (objednatel) na odstranění vady na náklady zhotovitele.
4) Právo na reklamaci díla
- Jde o vadu podstatnou a neopravitelnou
- Řešením je jedině dlažbu sundat, stěnu vyrovnat a znovu obložit. Vše na náklady zhotovitele.
Kritéria hodnocení
- odborná správnost
- úroveň stylizace a vyjadřování při ústním projevu
- týmová spolupráce, výsledky jednotlivců při práci v týmu
Doporučená literatura
Klínský, Münch - Ekonomika nejen k maturitě (nakladatelství Eduko), ISBN 978-80-88057-63-5
Klínský, Münch - Ekonomika pro maturitní obory středních škol, 2. díl (nakladatelství Eduko), ISBN 978-80-88057-58-1
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Otto Münch. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.