Ochrana spotřebitele - nekalé obchodní praktiky
63-u-4/AD77
M (EQF úroveň 4)
63 - Ekonomika a administrativa
78 - Obecně odborná příprava
Obchodní akademie a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Ústí nad Labem, příspěvková organizace, Pařížská, Ústí nad Labem
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů
01. 08. 2019 09:08
4
4
2. ročník, 3. ročník
skupinové
1
Cílem modulu je prakticky seznámit žáky s právy spotřebitele, upozornit na úskalí při uzavírání spotřebitelských smluv a význam všeobecných podmínek smluv, s podmínkami ochrany spotřebitele a ukázat typické příklady nekalých obchodních praktik.
Pozná a kriticky posoudí typové situace související s nekalými obchodními praktikami.
Řešení případových studií:
Studie 1)
Uzavíráte kupní smlouvu na televizi. Podnikatel vám zdůrazňuje, že výrobek je nabízen za tuto cenu jen dnes.
a) Jakého chování se podnikatel dopouští?
b) Je chování spotřebitele ovlivněno?
c) Jak se bránit.
Studie 2)
Uzavíráte kupní smlouvu. Předmětem prodeje je sada nádobí, jako dárek dostáváte šišku měkkého salámu. Obchodník Vám potvrzuje, že můžete od smlouvy odstoupit do 30 dnů od převzetí věci.
a) Jaké riziko vám hrozí při odstoupení od smlouvy.
b) Je chování podnikatele v souladu s právem.
c) Jak se bránit.
Studie 3)
Uzavíráte smlouvu o dílo na rekonstrukci koupelny, jejíž součástí je i nové vybavení. Smlouvu uzavíráte písemně na celou rekonstrukci včetně vybavení.
a) Jaká by měla být uvedena záruční doba (nebo záruční doby) v této smlouvě.
b) Jaká mohou existovat rizika při uzavření této smlouvy.
c) Jak se bránit.
Nejdříve popsat vzniklou situaci, poté nechat žáky vypracovat řešení, na závěr zkonfrontovat navzájem skupinová řešení mezi sebou.
V hodinách, nejlépe po skupinách.
Správné odpovědi: Obchodní praktika podnikatele je nekalá, je-li jednání podnikatele vůči spotřebiteli v rozporu s požadavky odborné péče a je způsobilé podstatně ovlivnit rozhodování spotřebitele tak, že může učinit obchodní rozhodnutí, které by jinak neuskutečnil.
Studie 1)
a) Podnikatel použil klamavou obchodní praktiku, která spočívá v nepravdivém uvádění o omezené době prodeje a tím nutí spotřebitele k okamžitému rozhodnutí, aniž by poskytl přiměřenou lhůtu k informovanému rozhodnutí.
b) Ano
c) Obranou je neuzavírat okamžitě smlouvu.
Studie 2)
a) Podnikatel použil agresivní obchodní praktiku, která spočívá ve skryté podmínce, že při odstoupení od smlouvy musíte vrátit i šišku měkkého salámu.
b) Chování podnikatele je v rozporu s právem ČR. Porovnej se Zákonem č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů.
c) Obranou je neuzavírat žádnou smlouvu.
Studie 3)
a) Smlouva o dílo poskytuje spotřebiteli nižší ochranu v délce záruční doby. Ta je podle zákona min. 6 měsíců. Spotřebitel má ale právo na koupené věci (vana atd)) uplatnit záruku v délce 24 měsíců, jako při prodeji zboží v obchodě.
b) V případě např. prasklé vany po 8 měsících používání, nemá spotřebitel právo na reklamaci a opravu (výměnu) musí hradit ze svého.
c) Uzavřít dvě samostatné smlouvy (smlouva o dílo a smlouva o prodeji), nebo provést samostatné platby montáž vany a prodej vany.
- odborná správnost
- úroveň stylizace a vyjadřování při ústním projevu
- týmová spolupráce, výsledky jednotlivců při práci v týmu
Klínský, Münch - Ekonomika nejen k maturitě (nakladatelství Eduko), ISBN 978-80-88057-63-5
Klínský, Münch - Ekonomika pro maturitní obory středních škol, 2. díl (nakladatelství Eduko), ISBN 978-80-88057-58-1
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Otto Münch. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.