Detail komplexní úlohy Montáž umyvadlové a sprchové sestavy

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Montáž umyvadlové a sprchové sestavy

Kód úlohy

36-u-3/AH96

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie

Vazba na vzdělávací modul(y)

Zdravotně-technická zařízení, montáž a opravy zařizovacích předmětů

Škola

Střední škola polytechnická, Rooseveltova, Olomouc

Klíčové kompetence

Kompetence k řešení problémů

Datum vytvoření

30. 01. 2020 17:04

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

8

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

2. ročník

Řešení úlohy

individuální

Charakteristika/anotace

Cílem komplexní úlohy je ověřit znalosti a dovednosti žáka spojené s probíraným učivem v modulu, konkrétně s přípravou nářadí a materiálu před montáží umyvadlové a sprchové sestavy a dále s vlastní montáží těchto sestav. Součástí úlohy je nejprve výklad učitele formou prezentace, dále žáci prakticky realizují samostatně práci a to montáž umyvadlové a sprchové sestavy.

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Žák:

Montuje potrubí dle projektové dokumentace:

  • volí správné pomůcky a nářadí pro provedení montáže,
  • připraví si materiál potřebný k montáži,
  • provádí montáž umyvadlové sestavy, 
  • provádí montáž sprchové sestavy.

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

Realizuje učitel:

  • frontální výklad spojený s projekcí prezentace,
  • názorné ukázky jednotlivých nářadí, pomůcek a materiálu a postupu montáže,
  • názorné předvedení zadané práce.

Realizují žáci samostatně:

  • samostatné provádění zadané práce žákem.

Žák:

  • sleduje odborný výklad učitele, prezentaci a ukázky nářadí, materiálu potřebného pro montáž – 2 hod. ,
  • připraví si nářadí, pomůcky a materiál a provede montáž umyvadlové sestavy s jednoduchým, klasickým, volným umyvadlem  – 1 hod.,
  • připraví si nářadí, pomůcky a materiál a provede montáž sprchové sestavy – sprchového koutu se sprchovou vaničkou na nožičkách  – 5 hod.

Metodická doporučení

Úloha souvisí s předmětem Odborný výcvik (2. ročník).

Metodická doporučení, formy výuky a práce žáků:

  • Frontální instruktáž o průběhu a hodnocení ověřování dosažených výsledků.
  • Individuální práce na praktické montáži umyvadlové a sprchové sestavy.
  • Dohled učitele nad prací žáků.
  • Hodnocení dokončené práce učitelem.

Způsob realizace

Praktická část komplexní úlohy bude řešena na vhodném pracovišti. Může se jednat o dílnu nebo reálnou stavbu. Pracoviště musí být vybaveno nářadím pro montážní práce a odpovídajícím materiálem. Při zkoušce je čas 2 hod. (120 min.) věnován výkladu s využitím prezentace a projekcí probíraného učiva s názornými ukázkami nářadí, pomůcek a materiálů potřebných pro montáž, a postupů montáže. Na vypracování prvního úkolu praktické zkoušky montáže umyvadlové sestavy má každý žák celkem 1 hodinu ( 60 min). Na vpracování druhého úkolu praktické zkoušky montáže sprchové sestavy má každý žák celkem 5 hodin (5 x 60 min.).

Pomůcky

Technické vybavení:

Učební pomůcky učitele:

  • zadání komplexní úlohy – schéma rozvodu, počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě,
  • prezentace, ukázky nářadí a pomůcek pro montáž.

Učební pomůcky pro žáka:

  • vhodný kotevní materiál,
  • nářadí a pomůcky pro krácení potrubí,
  • nářadí pro odstranění otřepů po uříznutí potrubí,
  • pilka na kov,
  • aku vrtací šroubovák,
  • vodováha.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

Praktická zkouška – zadání montážních prací formou komplexní úlohy, která bude zahrnovat veškeré relevantní práce vzhledem k obsahu učiva. Žák provede zadané montážní práce v požadovaném časovém limitu.

Každý žák vypracuje nebo provede :

  • přípraví nářadí a pomůcky potřebné k praktickému provedení komplexní úlohy,
  • přípraví materiál potřebný k praktickému provedení komplexní úlohy,
  • provede dle zadání samostatně montáž umyvadlové sestavy s jednoduchým, klasickým a volným umyvadlem.
  • provede dle zadání samostatně montáž sprchové sestavy a to sprchový kout s vaničkou na nožičkách.

Kritéria hodnocení

Praktická zkouška – jednotlivé části prací budou hodnoceny adekvátním počtem bodů (celkem 100 bodů za zkoušku). Body budou udělovány za kvalitativní úroveň provedené práce, která bude hodnocena na základě dodržení BOZP, předepsaného technologického postupu, požadovaných rozměrů a pokynů pro instalaci. Pro úspěšné splnění modulu je nutné získat alespoň 45% bodů (tj. 45 bodů).

Hodnocení bude provedeno individuálně.

  • Výběr a příprava nářadí. Maximální počet bodů: 10,
  • Příprava materiálu.  Maximální počet bodů:  10,
  • Vlastní montáž umyvadlové sestavy. Maximální počet bodů: 40.
  • Vlastní montáž sprchové sestavy. Maximální počet bodů: 40.

Pokyny ke kontrole:

  • kontrola rozměrů v toleranci +-5 mm, každé 2 mm mimo toleranci – 1 bod,
  • kontrola spojů při sestavení sprchového odtoku a stěnového přípoje,
  • celkové provedení (rovinnost, kolmost),
  • BOZP při zhotovování, ochranné pomůcky.

Kritéria pro známky:

1 (výborný) –  počet bodů:91 – 100 bodů

2 (chvalitebný) – počet bodů: 76 – 90 bodů

3 (dobrý) –  počet bodů: 61 – 75 bodů

4 (dostatečný) – počet bodů: 45 – 60 bodů

5 (nedostatečný) –  počet bodů: 0 – 44 bodů

Doporučená literatura

1.Adámek, M. –  Jurečka, A.: Instalace vody a kanalizace II. Praha, INFORMATORIUM 2011. ISBN 80-7333-033-

2. LUPTÁK Ladislav. Učební text pro obor Instalatér, 2. ročník [online]. Brno: Střední škola polytechnická, Brno, Jílová 36g, 2016, ISBN 978-80-88058-29-8. Dostupné z: https://ejilova.publi.cz/.

Poznámky

Požadovaná úroveň vstupních vědomostí a dovedností: absolvování  modulu „Zdravotně-technická zařízení, montáž a opravy zařizovacích předmětů “.

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Pazdera. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.