Detail komplexní úlohy Tónové hodnoty v hlubotisku

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Tónové hodnoty v hlubotisku

Kód úlohy

34-u-4/AF81

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

34 - Polygrafie, zpracování papíru, filmu a fotografie

Vazba na vzdělávací modul(y)

Příprava dat pro hlubotisk (Úvod do problematiky hlubotisku)

Škola

Střední odborná škola mediální grafiky a polygrafie, Rumburk, příspěvková organizace, Jiříkovská, Rumburk

Klíčové kompetence

Datum vytvoření

06. 12. 2019 09:47

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

4

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

4. ročník

Řešení úlohy

individuální, skupinové

Doporučený počet žáků

3

Charakteristika/anotace

Cílem komplexní úlohy je osvojit si v teoretické rovině vytvoření tiskového motivu pro tiskovou techniku hlubotisk, kdy tisková forma je reliéfní a tisknoucí místa jsou pod úrovní míst netisknoucích. Žáci jsou seznámeni s jednotlivými principy zhotovení tiskové formy, výhodami, přednostmi, ale i ekonomickou náročností tiskové techniky hlubotisk.  

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Očekávané kompetence ve vazbě na NSK:

  • Zhotovování komplexních elektronických tiskových podkladů pro výrobu tiskových forem s využitím grafických počítačových programů
  • Volba postupu tiskařské práce, potřebných pomůcek a barev na hlubotiskových kotoučových strojích

Očekávané výsledky učení - žák:

  • popíše a charakterizuje tiskovou formu pro hlubotisk
  • vysvětlí hloubkově variabilní princip klasického hlubotisku
  • vysvětlí plošně variabilní princip autotypického hlubotisku
  • vysvětlí hloubkově a plošně variabilní princip poloautotypického hlubotisku
  • charakterizuje fotochemické, mechanické a laserové vypalování při zhotovení hlubotiskové formy

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

Výsledek učení: Popíše a charakterizuje tiskovou formu pro hlubotisk

1,5 hodin

  • žák popíše celistvý formový (vícekovový) válec, jehož základní průměr je z oceli
  • žák charakterizuje svrchní část válce v závislosti na způsobu zhotovování tiskových prvků, buď s vrstvou mědi, nebo zinku
  • žák popíše fotomechanické a mechanické zahlubování a laserové gravírování tiskové formy

Výsledek učení: Vysvětlí hloubkově variabilní princip klasického hlubotisku

0,5 hodin

  • žák popíše variabilnost hloubky jamky při hlubotisku v závislosti na tónové hodnotě
  • žák vysvětlí princip klasického hlubotisku

Výsledek učení: Vysvětlí plošně variabilní princip autotypického hlubotisku

0,5 hodin

  • žák popíše konstantní hloubku jamky a variabilní plochu při hlubotisku v závislosti na tónové hodnotě
  • žák vysvětlí princip autotypického hlubotisku

Výsledek učení: Vysvětlí hloubkově a plošně variabilní princip poloautotypického hlubotisku

0,5 hodin

  • žák popíše variabilitu ve velikosti i hloubce tiskové jamky při hlubotisku v závislosti na tónové hodnotě
  • žák vysvětlí princip poloautotypického hlubotisku

Výsledek učení: Charakterizuje fotochemické, mechanické a laserové vypalování při zhotovení hlubotiskové formy

1 hodina

  • žák charakterizuje fotochemické zhotovení hlubotiskové formy do měděného povrchu
  • žák charakterizuje mechanické zhotovení hlubotiskové formy pomocí rycích automatů
  • žák charakterizuje laserové vypalování hlubotiskové formy do zinkového povrchu

Metodická doporučení

Práce je určená pro malé týmy, které své výsledky prezentují větší skupině žáků.

Způsob realizace

Organizační forma výuky: teoretická, průřezová

Prostředí: školní učebna  pro teoretické vyučování

Pomůcky

  • dataprojektor
  • obrazová prezentace 
  • ukázky hlubotiskového válce s měděným a zinkovým povrchem 
  • ukázky tisku hlubotiskovou technologií

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

Žák odevzdá vyplněný Pracovní list.

Kritéria hodnocení

Žák vyřeší úlohu, pokud vyplní všechny tabulky obsažené v Pracovním listu. Správnost řešení posoudí učitel dle souborů Pracovní list - řešení od všech tří žáků v týmu a ohodnotí je klasifikačními stupni 1-5.

Výsledná klasifikace: průměr ze tří dílčích hodnocení

Doporučená literatura

  • M. Kaplanová a kol.: Moderní polygrafie. 3. vyd., SPP, Praha, 2012, ISBN 978-80-254-4230-2
  • Odborný tisk: Svět tisku, Noviny pro grafický průmysl
  • R. Blahák, P. Pop: Realizace tiskovin. Nakladatelství grafické školy, Praha, 2018, ISBN 978-80-86824-18-5

Poznámky

Přílohy:

  • Zadání_Tónové hodnoty v hlubotisku
  • PL formulář_Tónové hodnoty v hlubotisku
  • PL řešení_Tónové hodnoty v hlubotisku

Obsahové upřesnění

OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivo Šabata. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.