Detail komplexní úlohy Úvod do digitálního tisku - tisková zakázka

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Úvod do digitálního tisku - tisková zakázka

Kód úlohy

34-u-4/AF64

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

34 - Polygrafie, zpracování papíru, filmu a fotografie

Vazba na vzdělávací modul(y)

Operátor digitálního tisku pro 2. ročník

Škola

SŠ mediální grafiky a tisku, s.r.o., Beranových, Praha 9

Klíčové kompetence

Datum vytvoření

13. 11. 2019 20:55

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

8

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

2. ročník

Řešení úlohy

individuální

Charakteristika/anotace

Cílem komplexní úlohy je seznámit žáky s komunikací se zákazníkem, s přípravou, objednáním a kalkulací tiskové zakázky. Součástí úlohy je tvorba kalkulace, která je podkladem pro výběr vhodné tiskové techniky a sestavení zakázkového listu.

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Očekávané kompetence ve vazbě na NSK:

  • Komunikace a výměna obrazových a textových podkladů ve spolupráci s grafickým studiem a zadavatelem zakázky
  • Komunikace při styku s klienty a zákazníky tiskových zakázek

Očekávané výsledky učení - žák:

  • vypočítá cenovou kalkulaci zakázky
  • pracuje v tabulkovém procesoru
  • vyplní zakázkový list

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

Výsledek učení: Vypočítá cenovou kalkulaci zakázky

1 hodina

  • žák převezme objednávku
  • žák vypočítá cenu zakázky pomocí online kalkulaček: www.idigitisk.cz a www.cenytisku.cz

Výsledek učení: Pracuje v tabulkovém procesoru

4 hodiny

  • žák pracuje v některém z tabulkových procesorů: Microsoft Excel, OpenOffice (LibreOffice) Calc nebo Google Spreadsheet
  • žák zapíše získané ceny, porovná nabídky a vyhodnotí tu nejvýhodnější
  • žák nastaví automatické funkce (SUMA) pro výpočet složitějších kalkulací

Výsledek učení: Vyplní zakázkový list

3 hodiny

  • žák vyplní zakázkový list podle zadání z objednávky
  • žák vyplní zakázkový list s cenami z online kalkulaček

Metodická doporučení

  • Učitel nejdříve žákům připomene všechny náležitosti, které má obsahovat objednávka tisku. Žáci pak ve skupinách po dvou hrají role, kdy jeden zadává tiskovou zakázku a druhý ji přijímá. Účelem je, aby žáci vhodným způsobem od zákazníka získali veškeré informace potřebné pro sestavení kalkulace a zhotovení zakázkového listu. Pro potřeby kalkulace žáci využívají on-line kalkulátorů nebo cenových tabulek připravených učitelem (idigitisk.cz a cenytisku.cz). Porovnáním výsledných cen žáci rozhodnou o vhodné tiskové technice.
  • Učitel žákům zadá několik zakázek. Účelem pak je, aby žáci sestavili cenové nabídky a zakázkové listy.

Způsob realizace

  • Organizační forma výuky: odborně praktická
  • Prostředí: školní učebna pro praktické vyučování

Pomůcky

Žák i učitel:

  • PC s připojením k internetu
  • Microsoft Excel, OpenOffice (Libre Office) Calc nebo Google Spreadsheets
  • dataprojektor s plátnem

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

Žák vypracuje všechny objednávky z dokumentu Objednávka.pdf, vypočítá cenové nabídky a vyplní zakázkové listy do souboru Pracovní listy.xls.

Kritéria hodnocení

Žák vyřeší úlohu, pokud vypracuje všechny objednávky. Správnost řešení posoudí učitel (Pracovní listy-řešení.xls) a ohodnotí ho klasifikačními stupni 1–5.

Doporučená literatura

  • Mgr. L. Řezníček a M. Jiřička: Digitální tisk v kostce. Střední škola mediální grafiky a tisku s.r.o., Praha, 2013

Poznámky

Přílohy:

  • Objednávka.pdf
  • Pracovní listy.xls
  • Pracovní listy-řešení.xls

Obsahové upřesnění

OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Jiřička. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.