VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Úvod do digitálního tisku - tisková zakázka
Kód úlohy
34-u-4/AF64
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
34 - Polygrafie, zpracování papíru, filmu a fotografie
Vazba na vzdělávací modul(y)
Operátor digitálního tisku pro 2. ročník
Škola
SŠ mediální grafiky a tisku, s.r.o., Beranových, Praha 9
Klíčové kompetence
Datum vytvoření
13. 11. 2019 20:55
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
8
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Cílem komplexní úlohy je seznámit žáky s komunikací se zákazníkem, s přípravou, objednáním a kalkulací tiskové zakázky. Součástí úlohy je tvorba kalkulace, která je podkladem pro výběr vhodné tiskové techniky a sestavení zakázkového listu.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Očekávané kompetence ve vazbě na NSK:
- Komunikace a výměna obrazových a textových podkladů ve spolupráci s grafickým studiem a zadavatelem zakázky
- Komunikace při styku s klienty a zákazníky tiskových zakázek
Očekávané výsledky učení - žák:
- vypočítá cenovou kalkulaci zakázky
- pracuje v tabulkovém procesoru
- vyplní zakázkový list
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Výsledek učení: Vypočítá cenovou kalkulaci zakázky
1 hodina
- žák převezme objednávku
- žák vypočítá cenu zakázky pomocí online kalkulaček: www.idigitisk.cz a www.cenytisku.cz
Výsledek učení: Pracuje v tabulkovém procesoru
4 hodiny
- žák pracuje v některém z tabulkových procesorů: Microsoft Excel, OpenOffice (LibreOffice) Calc nebo Google Spreadsheet
- žák zapíše získané ceny, porovná nabídky a vyhodnotí tu nejvýhodnější
- žák nastaví automatické funkce (SUMA) pro výpočet složitějších kalkulací
Výsledek učení: Vyplní zakázkový list
3 hodiny
- žák vyplní zakázkový list podle zadání z objednávky
- žák vyplní zakázkový list s cenami z online kalkulaček
Metodická doporučení
- Učitel nejdříve žákům připomene všechny náležitosti, které má obsahovat objednávka tisku. Žáci pak ve skupinách po dvou hrají role, kdy jeden zadává tiskovou zakázku a druhý ji přijímá. Účelem je, aby žáci vhodným způsobem od zákazníka získali veškeré informace potřebné pro sestavení kalkulace a zhotovení zakázkového listu. Pro potřeby kalkulace žáci využívají on-line kalkulátorů nebo cenových tabulek připravených učitelem (idigitisk.cz a cenytisku.cz). Porovnáním výsledných cen žáci rozhodnou o vhodné tiskové technice.
- Učitel žákům zadá několik zakázek. Účelem pak je, aby žáci sestavili cenové nabídky a zakázkové listy.
Způsob realizace
- Organizační forma výuky: odborně praktická
- Prostředí: školní učebna pro praktické vyučování
Pomůcky
Žák i učitel:
- PC s připojením k internetu
- Microsoft Excel, OpenOffice (Libre Office) Calc nebo Google Spreadsheets
- dataprojektor s plátnem
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Žák vypracuje všechny objednávky z dokumentu Objednávka.pdf, vypočítá cenové nabídky a vyplní zakázkové listy do souboru Pracovní listy.xls.
Kritéria hodnocení
Žák vyřeší úlohu, pokud vypracuje všechny objednávky. Správnost řešení posoudí učitel (Pracovní listy-řešení.xls) a ohodnotí ho klasifikačními stupni 1–5.
Doporučená literatura
- Mgr. L. Řezníček a M. Jiřička: Digitální tisk v kostce. Střední škola mediální grafiky a tisku s.r.o., Praha, 2013
Poznámky
Přílohy:
- Objednávka.pdf
- Pracovní listy.xls
- Pracovní listy-řešení.xls
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Jiřička. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.