Detail komplexní úlohy Olejniny

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Olejniny

Kód úlohy

41-u-3/AF48

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

41 - Zemědělství a lesnictví

Vazba na vzdělávací modul(y)

Technologie pěstování olejnin

Škola

Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant, Bělíkova 1387, příspěvková organizace, Bělíkova, Frýdlant

Klíčové kompetence

Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence, Personální a sociální kompetence

Datum vytvoření

30. 10. 2019 11:29

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

8

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

3. ročník

Řešení úlohy

individuální, skupinové

Doporučený počet žáků

8

Charakteristika/anotace

Materiál obsahuje pracovní list, který navazuje na učivo modulu technologie pěstování olejnin. Realizace komplexní úlohy probíhá v učebně nebo i v terénu.

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Tato komplexní úloha přispívá k osvojení výsledků učení vycházejících z kompetencí profesní kvalifikace 41-075-M Agronom pro olejniny:

Žák:

  • charakterizuje olejniny a jejich nároky na půdní a povětrnostní podmínky
  • charakterizuje výživu olejnin s ohledem na stanoviště, průběh vegetace, růst a vývoj olejnin
  • navrhuje technologický postup pěstování olejnin
  • charakterizuje ošetřování olejnin během vegetace a realizuje preventivní opatření proti výskytu plevelů, chorob a škůdců

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

4 vyučovací hodiny – výklad, charakteristika významu olejnin

1 vyučovací hodina – ukázka jednotlivých olejnin

1 vyučovací hodina – pracovní list, poznávání jednotlivých druhů olejnin

2 hodiny – domácí příprava žáků

Metodická doporučení

Úloha je využitelná v teoretickém vyučování, může sloužit ve skupinové výuce, počet žáků v jedné pracovní skupině je variabilní (8 až 12). Tato komplexní úloha může být využita v oborech vzdělání 41-51-H/01 Zemědělec – farmář i 41-41-M/01 Agropodnikání, stejně tak i u oboru vzdělání 41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů.

Způsob realizace

teoreticko-praktická

Pomůcky

Jednotlivé druhy – obrázky olejnin, PC s připojením na internet a běžným textovým editorem, tiskárna, dataprojektor, psací potřeby, papír

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

Žák vyjmenuje 5 druhů olejnin a vysvětlí jejich využití.

Žák rozpozná olejniny v různých vývojových fázích.

Žák popíše nároky řepky olejky na stanoviště včetně vlivu na životní prostředí.

Žák popíše technologii pro založení porostu základních olejnin.

Žák uvede vhodný termín sklizně a posklizňovou úpravu řepky olejky, slunečnice roční a máku setého.

Kritéria hodnocení

Žáci správně určí a charakterizují základní druhy olejnin.

Žáci správně objasní význam technologie pěstování řepky olejky.

Žáci správně vysvětlí nároky řepky olejky na stanovišti.

Doporučená literatura

Pěstování rostlin I., 1999, Credit, 80-902295-7-3

KUCHTÍK, František. Pěstování rostlin 2: celostátní učebnice pro střední zemědělské školy. Třebíč: FEZ, 1995. ISBN 80-901789-1-X.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Kudrna. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.