VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Stanovení čerpací rychlosti rotační vývěvy
Kód úlohy
26-u-4/AE64
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Vazba na vzdělávací modul(y)
Škola
Střední škola informatiky, elektrotechniky a řemesel Rožnov pod Radhoštěm, Školní, Rožnov pod Radhoštěm
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence, Kompetence k pracovnímu uplatnění, Matematické kompetence, Digitální kompetence
Datum vytvoření
26. 08. 2019 12:42
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
4
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha ověřuje uplatnění teoretických znalosti při praktické činnosti. Praktická část úlohy spočívá v proměření čerpací rychlosti rotační pumpy s patřičným zadokumentováním v protokolu.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- čte správně schéma;
- sestaví vakuovou aparaturu ve funkční celek.
- zvolí správný postup práce při čerpání;
- odečítá a zapisuje hodnoty tlaku v aktuálním čase;
- volí správný postup práce při ukončení čerpání;
- vypočítá čerpací rychlost v rozných časech a tlaku;
- sestaví grafy tlaku na čase;
- sestaví grafy čerpací rychlosti na tlaku;
- porovná čerpací rychlost s udaji udavanými výrobcem;
- sestaví protokol o měření.
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
- seznámení se se zadáním úlohy: 3 hod.
- příprava aparatury: 1 hod.
- měření času a hodnot tlaku: 1 hod.
- sestavení a kreslení grafů: 3 hod.
- zhodnocení výsledků měření a následných výpočtů: 2 hod.
- sestavení protokolu o měření a závěr: 2 hod.
Metodická doporučení
Komplexní úloha je součástí teoretické přípravy v rámci modulu Měření vakua a čerpací rychlosti, je zapozřebí se zaměřit na pečlivost a přenost odečítání naměřených hodnot i prováděných výpočtů a rozhodnutí.
Způsob realizace
laboratoře vakuvé techniky
Pomůcky
- Měřicí sestava sestávající z následujících prvků:
- zkušební vakuová komora se známým objemem V = 50 L (šedý zvon);
- vakuometr TPG 202, výrobce Pfeifer Vacuum Austria;
- zavzdušňovací ventil;
- propojovací prvky.
- zkoušená vývěva: DUO 2,5, výrobce Pfeiffer Vacuum Austria;
- stopky,
- PC nebo tablet s programem excel (není-li k dispozici vlastní notebook, zapíší se hodnoty do sešitu a zpracování se provede doma).
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Žák:
- překontroluje sestavení aparatury dle schématu
- zapíše použité prvky a podmínky měření, tak aby mohlo být měření za stejných podmínek opakované
- provede požadované měření
- zapíše hodnoty do tabulky
- provede v zadání požadované výpočty
- z naměřených hodnot sestaví grafy
- vypracuje protokol o měření
- výsledky měření zhodnotí v závěru protokolu
Kritéria hodnocení
Hodnocení znalostí stanoveno jednou známkou z celkového možného počtu a dosažitelných bodů z protokolu a průběhu měření.
- Prospěl na výborný: více než 90 %
- Prospěl na chvalitebný: 75 - 90 %
- Prospěl na dobrý: 55 - 75 %
- Prospěl na dostatečný: 40 - 55 %
- Neprospěl: méně než 40 %.
Body za rozbor zadání, proč je vhodné převodní charakteristiku měřit, v čem je použitý postup dobrý a naopak.
- Samostatně hodnoceny podmínky měření, jejich dodržování a přesnost.
- Samostatně hodnoceny použité přístroje, jejich úplnost v seznamu použitých přístrojů.
- Samostatně hodnoceny naměřené hodnoty, výpočty a vypracování protokolu jejich úplnost a přesnost.
- Samostatně hodnocen Závěr se zhodnocením úlohy, jejího přínosu pro výuku, vlastního průběhu měření a dalšího.
Váha každého kritéria je 25%. Celková známka je průměrem jednotlivých kritérií.
Doporučená literatura
Poznámky
Autorem přílohy V2- návod(2019) je Ing. Karel Bok
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bohumil Federmann. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.