Detail komplexní úlohy Stanovení čerpací rychlosti rotační vývěvy

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Stanovení čerpací rychlosti rotační vývěvy

Kód úlohy

26-u-4/AE64

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika

Vazba na vzdělávací modul(y)

Škola

Střední škola informatiky, elektrotechniky a řemesel Rožnov pod Radhoštěm, Školní, Rožnov pod Radhoštěm

Klíčové kompetence

Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence, Kompetence k pracovnímu uplatnění, Matematické kompetence, Digitální kompetence

Datum vytvoření

26. 08. 2019 12:42

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

12

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

Řešení úlohy

skupinové

Doporučený počet žáků

4

Charakteristika/anotace

Komplexní úloha ověřuje uplatnění teoretických znalosti při praktické činnosti. Praktická část úlohy spočívá v proměření čerpací rychlosti  rotační pumpy s patřičným zadokumentováním v protokolu.

 

 

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • čte správně schéma;
  • sestaví vakuovou aparaturu ve funkční celek.
  • zvolí správný postup práce při čerpání;
  • odečítá a zapisuje hodnoty tlaku v aktuálním čase;
  • volí správný postup práce při ukončení čerpání;
  • vypočítá čerpací rychlost v rozných časech a tlaku;
  • sestaví grafy tlaku na čase;
  • sestaví grafy čerpací rychlosti na tlaku; 
  • porovná čerpací rychlost s udaji udavanými výrobcem;
  • sestaví protokol o měření.

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

  • seznámení se se zadáním úlohy: 3 hod.
  • příprava aparatury: 1 hod.
  • měření času a hodnot tlaku: 1 hod.
  • sestavení a kreslení grafů: 3 hod.
  • zhodnocení výsledků měření a následných výpočtů: 2 hod.
  • sestavení protokolu o měření a závěr: 2 hod.

 

 

Metodická doporučení

Komplexní úloha je součástí teoretické přípravy v rámci modulu Měření vakua a čerpací rychlosti, je zapozřebí se zaměřit na pečlivost a přenost odečítání naměřených hodnot i prováděných výpočtů a rozhodnutí.

Způsob realizace

laboratoře vakuvé techniky

Pomůcky

  • Měřicí sestava sestávající z následujících prvků:
    • zkušební vakuová komora se známým objemem V = 50 L (šedý zvon);
    • vakuometr TPG 202, výrobce Pfeifer Vacuum Austria;
    • zavzdušňovací ventil;
    • propojovací prvky.
  • zkoušená vývěva: DUO 2,5, výrobce Pfeiffer Vacuum Austria;
  • stopky,
  • PC nebo tablet s programem excel (není-li k dispozici vlastní notebook, zapíší se hodnoty do sešitu a zpracování se provede doma).

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

Žák:

  • překontroluje sestavení aparatury dle schématu
  • zapíše použité prvky a podmínky měření, tak aby mohlo být měření za stejných podmínek opakované
  • provede požadované měření
  • zapíše hodnoty do tabulky
  • provede v zadání požadované výpočty
  • z naměřených hodnot sestaví grafy
  • vypracuje protokol o měření
  • výsledky měření zhodnotí v závěru protokolu

 

Kritéria hodnocení

Hodnocení znalostí stanoveno jednou známkou z celkového možného počtu a dosažitelných bodů z protokolu a průběhu měření.

  1. Prospěl na výborný:  více než 90 %
  2. Prospěl na chvalitebný: 75 - 90 %
  3. Prospěl na dobrý: 55 - 75 %
  4. Prospěl na dostatečný: 40 - 55 %
  5. Neprospěl: méně než 40 %.

Body za rozbor zadání, proč je vhodné převodní charakteristiku měřit, v čem je použitý postup dobrý a naopak.

  • Samostatně hodnoceny podmínky měření, jejich dodržování a přesnost.
  • Samostatně hodnoceny použité přístroje, jejich úplnost v seznamu použitých přístrojů.
  • Samostatně hodnoceny naměřené hodnoty, výpočty a vypracování protokolu jejich úplnost a přesnost.
  • Samostatně hodnocen Závěr se zhodnocením úlohy, jejího přínosu pro výuku, vlastního průběhu měření a dalšího.

Váha každého kritéria je 25%. Celková známka je průměrem jednotlivých kritérií.

Doporučená literatura

Poznámky

Autorem přílohy V2- návod(2019) je Ing. Karel Bok

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bohumil Federmann. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.