Základní principy transformátorů
26-u-4/AE61
L0 (EQF úroveň 4)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Transformátory
Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola Žďár nad Sázavou, Studentská, Žďár nad Sázavou
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů
26. 08. 2019 10:18
12
3. ročník
skupinové
30
Komplexní úloha se skládá z učebního textu a závěrečného testu, který prověří nabyté poznatky.
Vhodné je využít praktické ukázky na skutečných přístrojích (nejlépe od více výrobců) nebo alespoň na prezentacích.
Žák:
Žáci vlastními slovy popíší princip funkce jednotlivých transformátorů, vysvětlí jejich význam při použití v konkrétním zapojení. Žáci sami dokáží vybrat vhodný transformátor a určit jeho parametry pro dané použití.
Časový rozvrh:
11 hodin teoretická výuková část – vzdělávání dle učebního textu
1 hodina – opakování + test
Transformátory je komplexní úloha teoretického zaměření, která vyžaduje aktivní zapojení žáků; především v oblasti upevňování poznatků, které jim vyučující předá. Žáci s menšími zkušenostmi z praxe si musí teoretické poznatky z výuky více opakovat, aby si je lépe upevnili.
Od vyučujícího se předpokládá výklad s praktickými ukázkami a s příklady užití v praxi. Při výkladu je nezbytné stále ověřovat, zda žáci rozumí funkci a znají příklad praktického použití.
Jedná se o teoretickou úlohu s převažující výkladovou částí. Její řešení se předpokládá v učebně teorie či školní laboratoři elektro. Vhodné je mít k dispozici transformátory na ukázku nebo jejich model za účelem měření.
Jednotlivé nejčastěji používané probírané transformátory popřípadě obrázky. Pro názornost je obsažen dostatek obrázků v přiloženém učebním textu.
Žáci prokáží porozumění problematiky transformátorů úspěšným zvládnutím závěrečného testu.
Úloha je hodnocena teoretickým testem, kde každá otázka nabízí pouze jednu správnou odpověď. Všechny otázky mají stejné bodové ohodnocení.
Prospěl na výborný:
- minimálně 90 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Prospěl na chvalitebný:
- minimálně 80 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Prospěl na dobrý:
- minimálně 70 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Prospěl na dostatečný:
- minimálně 60 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Neprospěl:
- méně než 60 % správných odpovědí v teoretickém testu
Celý modul je splněn po dosažení stupně alespoň dostatečný.
BASTIAN, Peter a kol. Praktická elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-15-X.
BERKA, Štěpán. Elektrotechnická schémata a zapojení. Praha. BEN, 2006. ISBN 978-80-7300-299-9.
TKOTZ, Klaus a kol., Příručka pro elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-13-3.
Přiložený učební text.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Neuman. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.