Průmyslové vytápění
36-u-3/AE46
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
39 - Speciální a interdisciplinární obory
Průmyslové vytápění
Střední odborné učiliště stavební, Plzeň, Borská 55, Borská, Plzeň
Kompetence k řešení problémů
20. 07. 2019 22:07
8
3. ročník
individuální, skupinové
18
Komplexní úloha ověřuje znalosti a dovednosti, které jsou zahrnuty do modulu Průmyslové vytápění. Mezi tyto znalosti a dovednosti absolventa modulu patří zejména:
Znalosti se ověří ústní zkouškou a písemnou zkouškou (testem).
Žák:
Montuje části sálavých soustav:
Napojí zářič na rozvod:
Připojí části parního otopného systému:
Realizuje učitel:
Realizují žáci společně s učitelem:
Realizují žáci samostatně:
Úloha je provázána zejména s předměty nižších ročníků, jejichž znalosti a dovednosti dále rozvíjí a ověřuje. Jedná se zejména o předměty zaměřené na fyzikální základy vytápění, realizaci rozvodů vytápění a topných plynů.
Metodická doporučení, formy výuky a práce žáků:
Pro výuku viz výše (učební činnosti žáků).
Frontální instruktáž o průběhu a hodnocení ověřování dosažených výsledků.
Individuální řešení písemného uzavřeného testu.
Hromadný dohled učitele nad žáky během plnění testů.
Hodnocení vypracovaných testů učitelem.
Individuální ústní zkouška.
Řízená diskuze.
Hodnocení ústní zkoušky učitelem.
Teoretická část (písemný test a ústní zkouška) komplexní úlohy bude řešena ve standardní učebně (vhodným vybavením je datový projektor s PC, reálné, případně obrazové, ukázky probíraných zařízení). Při písemném testu má každý žák 60 minut na jeho vypracování. Po vypracování písemných testů, a jejich vyhodnocení učitelem, provedou žáci zhodnocení testů ve skupinách. Při práci ve skupinách je kladen důraz na nalezení nedostatků v testech, jejich zdůvodnění a náprava. Při ústní zkoušce má každý žák 15 minut čas na přípravu a celkem 15 minut na zodpovězení všech zadaných otázek.
Učební pomůcky učitele: obrazový materiál k daným tématům (foto a výkresy zavěšených panelů, infrazářičů a součástí parních soustav, nákresy uspořádání parních soustav), technická dokumentace probíraných zařízení a prvků (prospekty, technické listy a výkresy zavěšených panelů, infrazářičů a prvků parních soustav).
Učební pomůcky pro žáky: psací a rýsovací potřeby, sešit, popř. poznámkový blok.
Ústní zkouška – náhodně vylosované nebo vyučujícím zadané 3 výsledky učení. Žák zodpoví všechny zadané otázky a případné doplňující otázky učitele.
Písemná zkouška – průřezový test ze všech výsledků učení, 30 uzavřených otázek. Žák zvolí v každé otázce jednu odpověď.
Ústní zkouška – každá otázka je hodnocena 5 body (celkem 15 bodů za zkoušku). Hodnotí se úplnost a věcná správnost odpovědi. Počet získaných bodů určí zkoušející na základě standardní klasifikační stupnice školy. Ke splnění ústní zkoušky musí žák získat alespoň 45 % bodů (tj. 7 bodů).
Písemná zkouška – každá otázka je hodnocena 1 bodem (celkem 30 bodů za zkoušku). Za každou správně zodpovězenou otázku získá žák 1 bod. Ke splnění písemné zkoušky musí žák získat alespoň 45 % bodů (tj. 14 bodů).
BAŠTA, Jiří. Topenářská příručka: 120 let topenářství v Čechách a na Moravě. Svazek 1. Praha: GAS, 2001. ISBN 80-86176-82-7.
BAŠTA, Jiří. Topenářská příručka: 120 let topenářství v Čechách a na Moravě. Svazek 2. Praha: GAS, 2001. ISBN 80-86176-83-5.
DUFKA, Jaroslav. Vytápění: pro 3. ročník učebního oboru instalatér. 2. přeprac. vyd. Praha: Sobotáles, 2011. ISBN 978-80-86817-43-9.
LUPTÁK Ladislav. Učební text pro obor Instalatér, 3. ročník [online]. Brno: Střední škola polytechnická, Brno, Jílová 36g, 2016, ISBN 978-80-88058-32-8. Dostupné z: https://ejilova.publi.cz/.
CIHELKA, Jaromír. Vytápění, větrání a klimatizace. Praha: SNTL, 1985. ISBN – není.
CIHELKA, Jaromír. Sálavé vytápění. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1961. ISBN – není.
Modul a komplexní úloha Průmyslové vytápění jsou zaměřeny teoreticky, protože průmyslové a parní vytápění patří mezi okrajová témata. Jejich montáží se bude zabývat jen velmi omezená skupina absolventů. Pro získání dovedností praktické realizace poslouží kombinace teoretických znalostí modulu a praktických dovedností z předcházejících modulů. (Rozvod mezi teplovodním kotlem a tělesem se zhotovuje stejnou technologií jako rozvod průmyslového nebo parního vytápění.)
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Karel Kovářík. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.