Vytyčování staveb
36-u-2/AE35
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
M (EQF úroveň 4)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Vytyčování staveb
Střední škola stavebních řemesel Brno-Bosonohy, příspěvková organizace, Pražská, Brno
18. 07. 2019 18:59
4
2. ročník
skupinové
2
Žáci mají za úkol slovně popsat vytyčování pomocí kolmic a délek. Žáci mají za úkol slovně popsat výrobu a funkci rohových laviček. Zároveň doplní názvy jednotlivých prvků a pomůcek na zadaném obrázku. Následovat bude práce s počítačem, kde žáci budou hledat v katastrálních mapách informace, které by jim mohli být užitečné.
Cíl
Cílem komplexní úlohy je seznámit žáky s průběhem a nezbytnými operacemi při realizaci jednoduchého založení stavby. Žáci budou využívat a rozvíjet své klíčové a zároveň odborné kompetence.
Obsah úlohy
Obsahem úlohy je seznámení se základními vytyčovacími metodami a názvoslovím. Seznámení s polohovým a výškovým systémem. Opakování vzdělávacího modulu vytyčovaní staveb, zejména však vytyčení stavby pomocí stavebních laviček. Práce s nivelačním přístrojem a důležitost přesného vytyčení bodů na staveništi.
Didaktické metody
V této komplexní úloze převládá metoda výkladu a samostatná práce s textem.
Kompetence žáka:
Učební činnosti v časovém rozvrhu.
1. hodina – Opakování základního učiva pomocí vytvořené prezentace
2. hodina – Hledání v katastrální mapě + zadané úkoly
3. hodina – Doplnění pracovního listu, písemné zkoušení
4. hodina – Kontrola písemných prací, opravení pracovních listů, doplnění správného řešení
Úlohy v komplexní úloze jsou provázány s odbornými i všeobecnými předměty. Je zde nezbytná spolupráce mezi učiteli matematiky, informačních technologií, stavební technologie a učiteli odborného výcviku.
Komplexní úloha bude probíhat v odborných učebnách, kde je možnost využívání rýsovacích pomůcek, počítačů a katalogů výrobců.
Psací a rýsovací potřeby, počítačová učebna nebo tablety, dataprojektor.
1x Pracovní list – Vytyčování staveb
1x Pracovní list – Práce s katastrální mapou
Hodnocení:
Výborně: 100–85 % správných odpovědí
Chvalitebně: 84–70 % správných odpovědí
Dobře: 69–50 % správných odpovědí
Dostatečně: 49–30 % správných odpovědí
Nedostatečně: 29–0 % správných odpovědí
Učitel u této úlohy dbá zejména na konečnou správnost pracovních listů, které si žáci založí do svých složek.
TIBITANZL, Otomar. Stavební technologie I: pro 1. ročník SOU učebního oboru zedník. Vyd. 6., přeprac. Praha: Sobotáles, 2005. ISBN 9788086817095.
ŠEFCŮ, Ondřej a Bohumil ŠTUMPA. 100 osvědčených stavebních detailů: tradice z pohledu dneška. Praha: Grada, 2010. Stavitel. ISBN 978-80-247-3114-8.
Tato komplexní úloha je určená na závěrečné opakování modulu vytyčování staveb.
Předpoklady pro úspěšné splnění této úlohy je znalost základních geometrických pojmů. Žák zvládá základní matematické operace (výpočet obsahu, objemu, převody metrických jednotek). Ovládá práci s textem a dokáže vyhledat potřebné informace.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Plaček. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.