Zakládání staveb
36-u-2/AE30
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Zakládání staveb - zásady provádění základových konstrukcí, jejich typy dle hloubky založení
Střední škola stavební Jihlava, Žižkova, Jihlava
18. 07. 2019 13:21
4
1. ročník
Cílem úlohy je prověřit znalosti z kapitoly zakládání. Žák vysvětlí druhy základů dle hloubky založení, dle základové spáry s ohledem na zeminu. Žák popíše rozdíl mezi plošnými a hlubinnými základy, naučí se číst z výkresů rozměry základů, vysvětlí princip hlubinných základů a princip ztraceného bednění.
Žák má k dispozici schémata základů – vysvětlí typ základů, konstrukci základů.
Žák má k dispozici část výkresu základů – bude odečítat hodnoty a specifikovat konstrukci základů. Ověří se takto, zda žák pochopil základy. Musí využít znalosti z práce s měřítkem, znalosti z oblasti kreslení a typu čar a znalosti zakreslování stavebních konstrukcí – např. roviny řezu, zakreslování materiálů, čtení výkresu.
Kompletní ověření proběhne v odborném výcviku při vlastním zadání práce a jejího správného provedení v návaznosti na zadaný výkres základů.
Základy, základová spára,
Rozdělení základových konstrukcí na plošné a hlubinné.
Seznámí se s pojmem základová spáry, žák popíše druhy pažení a v závislosti také druhy základů.
Žák se seznámí se základními pravidly BOZP při provádění základových konstrukcí.
Zadaná úloha je ověřením znalostí ze Stavebního modulu, a to Zakládání staveb.
Úloha ověří, zda si žák osvojil probírané téma v návaznosti na praktické znalosti.
Výuka probíhá dle zaměření jednotlivých oborů s individuálním přístupem k jednotlivým žákům. Každý žák pracuje se svým zadáním a plní jednotlivé body zadání dle svých schopností a znalostí. Časová náročnost cca 2 hodiny se ukázala jako dostatečná. Práce nad konkrétním zadáním je formou teoreticko-praktického ověření znalostí. Ověření lze provést formou „hry“ se stavebnicí TEIFOC a zároveň prověřit vazby zdiva v návaznosti na modulovou výstavbu.
Zadaná úloha je realizovatelná na klasické učebně, žáci budou mít dispozici samostatnou lavici, aby měli dostatek prostoru pro práci.
Pomůcky: tužka, dvě pravítka, guma.
Před vlastním zadáním úlohy vyučující zadá každému žákovi zadání. Vyučující s využitím dataprojektoru nebo PC a interaktivního dataprojektoru.
Vypracování úlohy jako celku vyžaduje cca 2 vyučovací hodiny. Doporučuji ponechat si 2 hodiny jako rezervu na opravu případných chyb, jejich odstranění formou diskuze s žáky a tím prověření získaných znalostí z uvedených modulů. Zadané teoretické zadání (výkres) je možné v odborném výcviku ověřit formou nácviku – modelová situace v praxi. Číst jednoduché stavební výkresy základových konstrukcí.
Vysvětlit princip zakreslování základů v půdoryse, svislém řezu a sklopeném řezu včetně druhu použitých čar.
Zobrazovat a kótovat jednoduché základy v půdorysu a svislém řezu. Odvozovat z půdorysu svislý řez základem a naopak.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Lorencová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.