Detail komplexní úlohy Metrologie I - Statistická regulace

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Metrologie I - Statistická regulace

Kód úlohy

23-u-4/AD95

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

23 - Strojírenství a strojírenská výroba

Vazba na vzdělávací modul(y)

Metrologie I

Metrologie II

Metrologie III

Škola

ŠKODA AUTO a.s., SOU strojírenské, o.z., tř. Václava Klementa, Mladá Boleslav

Klíčové kompetence

Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Matematické kompetence, Digitální kompetence

Datum vytvoření

12. 07. 2019 12:28

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

4

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

4. ročník

Řešení úlohy

individuální

Charakteristika/anotace

Komplexní úloha spočívá jak ve vyhotovení protokolu měření, zaměřující se na určitý rozměr měřené součásti, tak následném statistické zpracování písemnou formou. Praktická část úlohy spočívá v samotném měření vzorových kusů digitálními měřidly, zápisem naměřených hodnot a následným výpočtem základních statistických hodnot.Tato úloha se opírá o již probrané témata – Metrologie I.

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • dodržuje zásady správného používání měřidel
  • popíše měřidla a používá je
  • popíše a dodržuje zásady a podmínky při měření
  • rozlišuje chyby vzniklé při měření
  • vypočítá velikost nahodilých chyb
  • vypočítá základní statistické výpočty statistické regulace

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

Žáci popíší základní informace o používání měřidel a manipulaci se součástí, práci s měřícím protokolem, který vyhodnocují. Učí se dovednostem a návykům, kterých při práci využívají.

Časový rozvrh:

2 hodiny teoreticko-praktická část – splnění komplexní úlohy

  • prostudování zadání
  • volba měřidla
  • způsoby měření
  • naměření a zápis hodnot
  • výpočty (aritmetický průměr, medián, variační rozpětí, rozptyl, směrodatná odchylka)
  • vyhotovení úlohy

Metodická doporučení

Statistická regulace je komplexní úloha, která obsahuje část teoreticko-praktickou, ve které jsou zahrnuty v oblasti Metrologie. Žáci samostatně měří a zhotovují protokol měření zaměřený na určitý rozměr součásti. Opírají se o znalosti z modulu Technická dokumentace I, Informační a komunikační dovednosti II.

Způsob realizace

Realizace nebo provedení této komplexní úlohy, může být realizováno ve specializované učebně metrologie.

Pomůcky

Protokol A

  • písemné zadání komplexní úlohy pro žáka
  • psací potřeby
  • vědecká kalkulačka

Praktická část

Digitální měřidla:

  • posuvné měřítko
  • třmenový mikrometr
  • úchylkoměr

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

  • Příprava protokolu
  • Správné zvolení měřidla
  • Správné používání měřidla
  • Zápis naměřených hodnot
  • Výpočet základních statistických dat
  • Aritmetický průměr
  • Medián
  • Max
  • Min
  • Variační rozpětí
  • Rozptyl
  • Směrodatná odchylka
  • Vyhotovení protokolu

Kritéria hodnocení

Splnění časového limitu

Kvalita zpracování protokolu

Správnost

Dodržení zásad práce s měřidly

Hodnocení známkou:

1 (výborný)

Žák dodržel časový limit, kvalitu zpracování, výpočty,

dodržoval zásady práce s měřidly

2 (chvalitebný)

Žák dodržel časový limit, zhoršená kvalita zpracování, výpočty, dodržoval zásady práce s měřidly s drobnými chybami

3 (dobrý)

Žák dodržel časový limit, zhoršená kvalita zpracování, výpočty, dodržoval zásady práce s měřidly s drobnými chybami

Dodržoval BOZP

4 (dostatečný)

Žák dodržel časový limit, zhoršená kvalita zpracování, drobné nepřesnosti ve výpočtech, dodržoval zásady práce s měřidly s drobnými chybami

5 (nedostatečný)

Žák nedodržel časový limit, dopustil se hrubých chyb, špatné výpočty, špatná manipulace s měřidly

Doporučená literatura

DVOŘÁČKOVÁ, Štěpánka. KARÁSEK, Jiří. Strojírenská metrologie I. Liberec, Technická univerzita v Liberci, 2014. 80

DVOŘÁČKOVÁ, Štěpánka. KARÁSEK, Jiří. Strojírenská metrologie II. Liberec, Technická univerzita v Liberci, 2014. 73 s.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Otakar Raulím. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.