Detail komplexní úlohy Zobrazení součásti Hřídele III podle slovního zadání

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Zobrazení součásti Hřídele III podle slovního zadání

Kód úlohy

23-u-3/AD52

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

23 - Strojírenství a strojírenská výroba

Vazba na vzdělávací modul(y)

Kótování, zápis struktury povrchu E

Kótování, značení drsnosti

Zobrazovací metody a druhy promítání

Zobrazování strojních součástí I

Zobrazování strojních součástí II

Škola

Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola Žďár nad Sázavou, Studentská, Žďár nad Sázavou

Klíčové kompetence

Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Matematické kompetence, Digitální kompetence

Datum vytvoření

30. 06. 2019 16:17

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

8

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

1. ročník

Řešení úlohy

individuální

Charakteristika/anotace

Komplexní úloha spočívá v nakreslení hřídele dle slovního zadání a jeho okótování.  

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Žák:

  1. rozliší jednotlivé druhy zobrazování a to především v 1. a ve 3. kvadrantu.
  2. používá axonometrické a kosoúhlé promítání
  3. zobrazí jednotlivá geometrická tělesa.
  4. používá pohledy
  5. používá řezy a průřezy
  6. uplatňuje zásady technické normalizace a standardizace
  7. určí souvislosti mezi součástí a zobrazením na výkrese
  8. správně a přehledně okótuje součást
  9. orientuje se v souvislostech mezi tolerováním rozměrů a výrobou součástí
  10. označí jakost povrchu součásti
  11. vypíše popisové pole výkresu

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

Žáci chápou základní způsoby promítání a dovedou je používat. Rozlišují metody promítání, umístění jednotlivých pohledů a jejich souvislosti. Umí kompletně zakótovat součást. Znají kompletní popis výkresu součásti.

Metodická doporučení

Žáci pracují samostatně a podle slovního zadání rýsují výkres včetně jeho popisu.

Způsob realizace

Realizace této komplexní úlohy může probíhat v učebně. Žáci musí mít k dispozici zadání, papír pro řešení a rýsovací pomůcky.

Pomůcky

Zadání

  • písemné zadání komplexní úlohy pro žáka
  • rýsovací a psací potřeby
  • rýsuje výkres na pracovní list

Pracovní list č. – kontrolní

Je k dispozici vyučujícímu

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

Teoretická část:

  • narýsovat výkres
  • používat vhodné typy čar
  • správně umístit jednotlivé pohledy, řezy a průřezy
  • správně okótovat součást
  • použít pro zobrazení součásti vhodné pohledy, řezy a průřezy
  • popsat jakost povrchu
  • vyplnit popisové pole výkresu

Kritéria hodnocení

Splnění časového limitu

Správné použití pohledů, řezů a průřezů.

Jejich správné umístění a označení na výkrese. Správné okótování a popis výkresu součásti hřídele podle slovního zadání.

Hodnocení známkou:

1 (výborný)

Žák nakreslil danou součást správně, použil správné druhy čar, použil vhodné pohledy, řezy a průřezy a správně je umístil na výkrese. Součást je kompletně a správně okótována a popsána. Je vyplněno popisové pole výkresu.

2 (chvalitebný)

Žák nakreslil danou součást správně, nepoužil správné druhy čar, použil vhodné pohledy, řezy a průřezy nebo nesprávně je umístil na výkrese. Mohou být chybně umístěné kóty, ale součást musí být kompletně okótována. Mohou se vyskytnout drobné chyby ve značení jakosti povrchu součásti.

3 (dobrý)

Žák nakreslil danou součást správně, nepoužil správné druhy čar, nepoužil vhodné pohledy, řezy a průřezy nebo je nesprávně umístil na výkrese. Některé kóty mohou chybět. Nemusí být označena jakost povrchu nebo vyplněno popisové pole výkresu.

4 (dostatečný)

Žák nakreslil danou součást správně, nepoužil správné druhy čar, nepoužil vhodné pohledy, řezy a průřezy a nesprávně je umístil na výkrese. Nebo chybí více kót, označení jakosti povrchu součásti nebo vyplněné popisové pole.

5 (nedostatečný)

Žák nenakreslil danou součást správně nebo ji popsal nedostatečně.

Doporučená literatura

KLETEČKA, Jaroslav. FOŘT, Petr. Technické kreslení. CPress 2007. ISBN 978-80-251-1887-0

LEINVEBER, Jan. ŘASA jaroslav, VÁVRA, Pavel. Strojnické tabulky, Scientia, spol. s r. o., pedagogické nakladatelství, 2000. ISBN 80-7183-164-6

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Leoš Plíšek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.