Detail komplexní úlohy Výsadba okrasných dřevin

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Výsadba okrasných dřevin

Kód úlohy

41-u-2/AD36

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

E (dvouleté, EQF úroveň 2)

Skupiny oborů

41 - Zemědělství a lesnictví

Vazba na vzdělávací modul(y)

Výsadba rostlin

Škola

Střední škola sociální péče a služeb, náměstí 8. května, Zábřeh

Klíčové kompetence

Datum vytvoření

27. 06. 2019 00:08

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

16

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

2. ročník

Řešení úlohy

individuální, skupinové

Doporučený počet žáků

3

Charakteristika/anotace

Komplexní úloha je určena pro upevnění a ověření získaných teoretických znalostí v oblasti výsadby dřevin. 

Cílem je, aby žáci zábavnou formou a se zapojením všech žáků získali a prokázali znalosti a dovednosti odborné problematiky. Úloha v maximální míře podporuje samostatné přemýšlení v širších souvislostech, analýzu problému a nutí žáky zdůvodňovat vlastní stanoviska. Ostýchavějším žákům umožní aktivní zapojení.

Používané didaktické metody: výklad, individuální a skupinová samostatná práce, instruktáž.

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • popíše přípravu půdy před výsadbou
  • vysadí okrasnou dřevinu
  • používá vhodné nářadí pro výsadbu dřevin
  • zná způsoby výsadby dřevin
  • dodržuje spon a techniku výsadby
  • uvede vhodnou dobu výsadby pro jednotlivé dřeviny
  • dodržuje vzdálenost rostlin a hloubku při výsadbě
  • vhodně ošetří vysázené rostliny po výsadbě
  • dodržuje zásady BOZP při výsadbě

Žáci pochopí důležitost kvality sadby i výsadby pro růst rostlin. Úloha směřuje také k vytvoření potřebných návyků.

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

Úloha slouží především k upevnění a ověření znalostí v oblasti výsadby dřevin, výběr vhodné dřeviny na určené stanoviště a ošetřování po výsadbě. Při výuce je nezbytné dodržet zásadu názornosti, postupnosti, přiměřenosti a trvalosti.

Při využití metody binga zjišťujeme zábavnou formou stav znalostí a jejich využití při řešení problémů se zapojením všech žáků. Ostýchavějším žákům umožníme aktivní zapojení. Aktivita v maximální míře podporuje samostatně přemýšlet v širších souvislostech, analyzovat problém, zdůvodňovat vlastní stanoviska.

Na pracovních listech pracují žáci samostatně, případně s pomocí literatury nebo sešitu.

Metodická doporučení

Komplexní úloha může být řešena v teoretickém i praktickém vyučování.

Doporučujeme přednostně uplatňovat aktivizační a komunikační metody práce umožňující vysokou míru názornosti a aktivizaci všech zúčastněných.

Nezbytným předpokladem k osvojení získaných vědomostí je praktická činnost, kterou budou žáci vykonávat na odborném výcviku.

Hlavním cílem je vytvořit prostředí, které zvýší aktivitu a zajistí  maximální zapojení žáků.

Při praktickém vyučování budou žáci vedeni k zodpovědné a kvalitní práci při výsadbě. 

Součástí pracovních listů je i správné řešení.

Způsob realizace

Úloha bude řešena v teoretickém vyučování nebo v úvodu učebního dne v praktickém vyučování. Nezbytná je vazba na praktickou činnost v rámci hodin odborného výcviku. Aktivity jsou koncipovány formou didaktických her pro individuální i skupinovou práci. Vše musí být upraveno na schopnosti konkrétní skupiny žáků.

Úloha je koncipována pro reálné prostředí (např. učebna, školní zahrada, park, smluvní pracoviště…).

Pomůcky

Psací potřeby, sadba, vyobrazení způsobů výsadeb a mechanizace pro výsadbu dřevin, PC, dataprojektor, odborná literatura.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

Výstupem budou vypracované pracovní listy a vysazená dřevina na školním pozemku.

Součástí komplexní úlohy je správné řešení.

Kritéria hodnocení

Formy hodnocení – individuální zkoušení, písemné zkoušení, pozorování žáka (hodnocení postojů, odpovědnosti apod.).

V hodnocení je vedle samostatného prokázání vědomostí také sledována schopnost aplikovat znalosti a řešit problémy, samostatnost a schopnost pracovat v týmu.

Při praktické činnosti jsou žáci hodnoceni s přihlédnutím k jejich individuálním možnostem a schopnostem. Hodnotí se osvojení pracovních postupů a jednotlivých úkonů s důrazem na míru samostatnosti a organizace své práce, dodržování BOZP, ale také snaha a úsilí vyložené při práci. 

Při hodnocení bude kladen důraz: na hloubku porozumění učiva a schopnost aplikovat poznatky v praxi, na dodržování správné odborné terminologie.

Doporučená literatura

POKORNÝ, Josef. Základy zahradnické výroby pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2003. 120 s. ISBN: 80-7216-181-4.

KRBEC, Pavel. Ovocnictví pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2001. 108 s. ISBN 80-721-6168-7.

DVOŘÁČEK, Pavel. Sadovnictví pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2001. 96 s. ISBN 80-721-6152-0.

Poznámky

Skupinové řešení KÚ: doporučený počet žáků ve skupině 2–3

Předpokladem úspěšného řešení úlohy je získání vědomostí o výsadbě dřevin a způsobu ošetřování během růstu.

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bronislava Urbánková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.