Výsadba okrasných dřevin
41-u-2/AD36
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
41 - Zemědělství a lesnictví
Výsadba rostlin
Střední škola sociální péče a služeb, náměstí 8. května, Zábřeh
27. 06. 2019 00:08
16
2. ročník
individuální, skupinové
3
Komplexní úloha je určena pro upevnění a ověření získaných teoretických znalostí v oblasti výsadby dřevin.
Cílem je, aby žáci zábavnou formou a se zapojením všech žáků získali a prokázali znalosti a dovednosti odborné problematiky. Úloha v maximální míře podporuje samostatné přemýšlení v širších souvislostech, analýzu problému a nutí žáky zdůvodňovat vlastní stanoviska. Ostýchavějším žákům umožní aktivní zapojení.
Používané didaktické metody: výklad, individuální a skupinová samostatná práce, instruktáž.
Žák:
Žáci pochopí důležitost kvality sadby i výsadby pro růst rostlin. Úloha směřuje také k vytvoření potřebných návyků.
Úloha slouží především k upevnění a ověření znalostí v oblasti výsadby dřevin, výběr vhodné dřeviny na určené stanoviště a ošetřování po výsadbě. Při výuce je nezbytné dodržet zásadu názornosti, postupnosti, přiměřenosti a trvalosti.
Při využití metody binga zjišťujeme zábavnou formou stav znalostí a jejich využití při řešení problémů se zapojením všech žáků. Ostýchavějším žákům umožníme aktivní zapojení. Aktivita v maximální míře podporuje samostatně přemýšlet v širších souvislostech, analyzovat problém, zdůvodňovat vlastní stanoviska.
Na pracovních listech pracují žáci samostatně, případně s pomocí literatury nebo sešitu.
Komplexní úloha může být řešena v teoretickém i praktickém vyučování.
Doporučujeme přednostně uplatňovat aktivizační a komunikační metody práce umožňující vysokou míru názornosti a aktivizaci všech zúčastněných.
Nezbytným předpokladem k osvojení získaných vědomostí je praktická činnost, kterou budou žáci vykonávat na odborném výcviku.
Hlavním cílem je vytvořit prostředí, které zvýší aktivitu a zajistí maximální zapojení žáků.
Při praktickém vyučování budou žáci vedeni k zodpovědné a kvalitní práci při výsadbě.
Součástí pracovních listů je i správné řešení.
Úloha bude řešena v teoretickém vyučování nebo v úvodu učebního dne v praktickém vyučování. Nezbytná je vazba na praktickou činnost v rámci hodin odborného výcviku. Aktivity jsou koncipovány formou didaktických her pro individuální i skupinovou práci. Vše musí být upraveno na schopnosti konkrétní skupiny žáků.
Úloha je koncipována pro reálné prostředí (např. učebna, školní zahrada, park, smluvní pracoviště…).
Psací potřeby, sadba, vyobrazení způsobů výsadeb a mechanizace pro výsadbu dřevin, PC, dataprojektor, odborná literatura.
Výstupem budou vypracované pracovní listy a vysazená dřevina na školním pozemku.
Součástí komplexní úlohy je správné řešení.
Formy hodnocení – individuální zkoušení, písemné zkoušení, pozorování žáka (hodnocení postojů, odpovědnosti apod.).
V hodnocení je vedle samostatného prokázání vědomostí také sledována schopnost aplikovat znalosti a řešit problémy, samostatnost a schopnost pracovat v týmu.
Při praktické činnosti jsou žáci hodnoceni s přihlédnutím k jejich individuálním možnostem a schopnostem. Hodnotí se osvojení pracovních postupů a jednotlivých úkonů s důrazem na míru samostatnosti a organizace své práce, dodržování BOZP, ale také snaha a úsilí vyložené při práci.
Při hodnocení bude kladen důraz: na hloubku porozumění učiva a schopnost aplikovat poznatky v praxi, na dodržování správné odborné terminologie.
POKORNÝ, Josef. Základy zahradnické výroby pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2003. 120 s. ISBN: 80-7216-181-4.
KRBEC, Pavel. Ovocnictví pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2001. 108 s. ISBN 80-721-6168-7.
DVOŘÁČEK, Pavel. Sadovnictví pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2001. 96 s. ISBN 80-721-6152-0.
Skupinové řešení KÚ: doporučený počet žáků ve skupině 2–3
Předpokladem úspěšného řešení úlohy je získání vědomostí o výsadbě dřevin a způsobu ošetřování během růstu.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bronislava Urbánková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.