Detail komplexní úlohy Mzdy – odměňování zaměstnanců

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Mzdy – odměňování zaměstnanců

Kód úlohy

66-u-3/AD30

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

66 - Obchod

Vazba na vzdělávací modul(y)

Mzdy

Škola

Moravská střední škola s.r.o., Pasteurova, Olomouc

Klíčové kompetence

Datum vytvoření

26. 06. 2019 10:01

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

20

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

3. ročník

Řešení úlohy

skupinové

Doporučený počet žáků

4

Charakteristika/anotace

Komplexní úloha si klade za cíl jednoduše a pomocí dílčích příkladů a samostatné práce naučit žáky vypočítat mzdu zaměstnance. Vyčíslit hodnotu pojistného a vypočítat daň z příjmů fyzických osob. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z modulu „Mzdy“.

Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách. 

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • používá odbornou terminologii spojenou se mzdovou evidencí
  • vypočítá zdravotní a sociální pojištění
  • vypočte daň z příjmu ze závislé činnosti a čistou mzdu
  • vytvoří samostatný modelový příklad, na kterém uplatní teoretické poznatky a praktické dovednosti při vedení daňové evidence

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

1) používá odbornou terminologii spojenou se mzdovou evidencí

  • sleduje prezentaci na dané téma a reaguje na dotazy učitele
  • na praktických příkladech aplikuje získané teoretické poznatky
  • samostatně nebo ve skupině žáků řeší zadaný pracovní list

Doporučený časový rozvrh činí 3 vyučovací hodiny.

2) vypočítá zdravotní a sociální pojištění

  • žák odliší zdravotní pojištění od sociálního
  • žák určí procentuální sazbu a vyčíslí hodnotu zdravotního a sociálního pojištění zaměstnance i zaměstnavatele

Doporučený časový rozvrh činí 3 vyučovací hodiny.

3) vypočte daň z příjmu ze závislé činnosti a čistou mzdu

  • žák dle zadání sestaví hodnotu hrubé mzdy
  • za pomoci koeficientu vyčíslí superhrubou mzdu
  • upraví superhrubou mzdu na základ daně
  • z daňového základu vypočítá DPFO před slevami
  • vypočte slevy a daňové zvýhodnění a zálohu na daň (DPFO po slevě), vypočítá čistou mzdu zaměstnance
  • z tabulky obsahující aktuální slevy na dani a daňové zvýhodnění vyčíslí hodnotu slev
  • o slevy poníží DPFO před slevou a vyčíslí výši daně z příjmu fyzických osob – zálohu na DPFO
  • při zjištění daňového bonusu objasní jeho vliv na čistou mzdu zaměstnance

Doporučený časový rozvrh činí 6 vyučovacích hodin.

4) vytvoří samostatný modelový příklad, na kterém uplatní teoretické poznatky a praktické dovednosti, při výpočtu čisté mzdy zaměstnance.

  • navrhne si fiktivní firmu, která zaměstnává určitý počet zaměstnanců
  • definuje si základní parametry zadání pro výpočet čisté mzdy
  • sestaví mzdový list zaměstnance
  • vypočítá čistou mzdu zaměstnance

Doporučený časový rozvrh činí 8 vyučovacích hodin. Je doporučena i domácí příprava.

Metodická doporučení

Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku a je rozdělena do dílčích částí.

1. dílčí část

  • prezentace slouží k vysvětlení a procvičení mzdové  terminologie na konkrétních příkladech
  • učitel vede žáky formou diskuse k doplnění požadovaných úkolů
  • žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
  • žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
  • učitel zkontroluje správnost jeho výsledků

 

2. dílčí část

  • pracovní list slouží k opakování a postupnému zapamatování učiva
  • učitel vede žáky k samostatné činnosti, zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
  • učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
  • učitel zkontroluje správnost výsledků

3. dílčí část

  • dílčí příklady slouží k aplikaci teoretických poznatků do praktického příkladu
  • učitel seznámí žáky s jednotlivými dílčími příklady, připomene postup při řešení
  • učitel společně se žáky do „mzdové sestavy“ zapíše několik výpočtů
  • žáci následně pracují samostatně
  • učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
  • učitel zodpovídá případné dotazy k dané problematice
  • učitel zkontroluje správnost dílčích příkladů

4. dílčí část

  • výpočet daně z DPFO a čisté mzdy zaměstnance slouží k aplikaci teoretických poznatků do praktického příkladu
  • učitel vysvětlí jednotlivé položky tabulky na uvedených příkladech
  • společně se žáky spolupracuje na splnění úkolu
  • učitel přizpůsobuje tempo a zodpovídá na případné dotazy
  • společně kontrolují výsledek výpočtu zálohy DPFO a čisté mzdy

5. dílčí část

  • vyučující zadá samostatně každému žákovi nebo skupině žáků vytvoření samostatného modelového příkladu
  • učitel vysvětlí požadavky a podmínky zadaného modelového příkladu – počet zaměstnanců; výši jejich základní mzdy a dalších složek mzdy; podklady pro výpočet slev na dani a daňového zvýhodnění; výši exekucí z platu, formu a způsob odevzdání.

Způsob realizace

v průběhu realizace modulu „Mzdy“, v odborné učebně.

Pomůcky

Technické vybavení:

  • počítače
  • MS Word, MS Excel
  • dataprojektor
  • plátno na promítání (interaktivní tabule)

Učební pomůcky učitele:

  • zadání komplexní úlohy - počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
  • zákon č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku, ve znění pozdějších předpisů
  • zákon č. 262/2006 Sb., Zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů

Učební pomůcky pro žáka:

  • kalkulačka
  • učební dokumenty k dané problematice
  • psací potřeby

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

1. dílčí část - není žádný písemný výstup, žáci opakují teoretické poznatky společně s učitelem

2. dílčí část - pracovní list – ověření základní terminologie

3. dílčí část - pracovní list – dílčí příklady na výpočet hrubé mzdy, pojistného, zálohy na DPFO, čisté mzdy a částky k výplatě

4. dílčí část - souvislý příklad na zdanění mzdy zaměstnance

5. dílčí část - samostatný modelový příklad

Kritéria hodnocení

1. dílčí část

  • posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů; správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů; způsob formulace; aktivita žáka
  • předpokládá se spolupráce učitele se žákem, dílčí část se nehodnotí

2. dílčí část

  • hodnotí se věcná správnost doplnění; aktivní přístup; samostatnost 1 příkladu

3. dílčí část

  • hodnotí se věcná správnost výpočtu, samostatnost při práci na jednotlivých úkolech; prezentace vypočtených výsledků před třídou a učitelem
  • celkem 8 dílčích příkladů; žák získá za každý příklad 2 bodů; celkem 16 bodů; uspěl při správném a věcném doplnění 3 příkladů

4. dílčí část

  • hodnotí se věcná správnost výpočtu, samostatnost při práci na jednotlivých úkolech; prezentace vypočtených výsledků před třídou a učitelem
  • výpočet daně z příjmu fyzických osob, čisté mzdy a částky k výplatě; žák získá celkem 15 bodů; uspěl při získání 5 bodů

5. dílčí část

  • hodnotí se námět samostatného modelového příkladu; forma zpracování; věcná správnost; samostatnost při řešení; obhajoba a prezentace přinesené práce
  • celkový počet za modelový příklad 30 bodů; uspěl při dosažení celkem 10 bodů

 

Komplexní úloha se skládá celkem z pěti dílčích částí, žák může získat celkem 51 bodů, uspěl při dosažení 21 bodů.

Při celkovém hodnocení žáka se dále zohledňuje i práce ve vyučovacích hodinách a domácí příprava na samostatném modelovém příkladu.

Doporučená literatura

ŠTOHL, Pavel. Daňová evidence 2017: praktický průvodce. 6. aktualizované vydání. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2017. ISBN 978-80-88221-03-6.

Poznámky

Přehled o úloze:

Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí:

  1. mzdy – prezentace
  2. základní terminologie – pracovní list
  3. dílčí příklady na výpočet hrubé mzdy, pojistného, zálohy na DPFO, čisté mzdy a částky k výplatě – pracovní list
  4. souvislý příklad na zdanění mzdy zaměstnance – pracovní list
  5. samostatný modelový příklad

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Prausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.