VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Mzdy – odměňování zaměstnanců
Kód úlohy
66-u-3/AD30
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
66 - Obchod
Vazba na vzdělávací modul(y)
Mzdy
Škola
Moravská střední škola s.r.o., Pasteurova, Olomouc
Klíčové kompetence
Datum vytvoření
26. 06. 2019 10:01
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
20
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
3. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
4
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl jednoduše a pomocí dílčích příkladů a samostatné práce naučit žáky vypočítat mzdu zaměstnance. Vyčíslit hodnotu pojistného a vypočítat daň z příjmů fyzických osob. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z modulu „Mzdy“.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- používá odbornou terminologii spojenou se mzdovou evidencí
- vypočítá zdravotní a sociální pojištění
- vypočte daň z příjmu ze závislé činnosti a čistou mzdu
- vytvoří samostatný modelový příklad, na kterém uplatní teoretické poznatky a praktické dovednosti při vedení daňové evidence
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
1) používá odbornou terminologii spojenou se mzdovou evidencí
- sleduje prezentaci na dané téma a reaguje na dotazy učitele
- na praktických příkladech aplikuje získané teoretické poznatky
- samostatně nebo ve skupině žáků řeší zadaný pracovní list
Doporučený časový rozvrh činí 3 vyučovací hodiny.
2) vypočítá zdravotní a sociální pojištění
- žák odliší zdravotní pojištění od sociálního
- žák určí procentuální sazbu a vyčíslí hodnotu zdravotního a sociálního pojištění zaměstnance i zaměstnavatele
Doporučený časový rozvrh činí 3 vyučovací hodiny.
3) vypočte daň z příjmu ze závislé činnosti a čistou mzdu
- žák dle zadání sestaví hodnotu hrubé mzdy
- za pomoci koeficientu vyčíslí superhrubou mzdu
- upraví superhrubou mzdu na základ daně
- z daňového základu vypočítá DPFO před slevami
- vypočte slevy a daňové zvýhodnění a zálohu na daň (DPFO po slevě), vypočítá čistou mzdu zaměstnance
- z tabulky obsahující aktuální slevy na dani a daňové zvýhodnění vyčíslí hodnotu slev
- o slevy poníží DPFO před slevou a vyčíslí výši daně z příjmu fyzických osob – zálohu na DPFO
- při zjištění daňového bonusu objasní jeho vliv na čistou mzdu zaměstnance
Doporučený časový rozvrh činí 6 vyučovacích hodin.
4) vytvoří samostatný modelový příklad, na kterém uplatní teoretické poznatky a praktické dovednosti, při výpočtu čisté mzdy zaměstnance.
- navrhne si fiktivní firmu, která zaměstnává určitý počet zaměstnanců
- definuje si základní parametry zadání pro výpočet čisté mzdy
- sestaví mzdový list zaměstnance
- vypočítá čistou mzdu zaměstnance
Doporučený časový rozvrh činí 8 vyučovacích hodin. Je doporučena i domácí příprava.
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku a je rozdělena do dílčích částí.
1. dílčí část
- prezentace slouží k vysvětlení a procvičení mzdové terminologie na konkrétních příkladech
- učitel vede žáky formou diskuse k doplnění požadovaných úkolů
- žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
- žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
- učitel zkontroluje správnost jeho výsledků
2. dílčí část
- pracovní list slouží k opakování a postupnému zapamatování učiva
- učitel vede žáky k samostatné činnosti, zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zkontroluje správnost výsledků
3. dílčí část
- dílčí příklady slouží k aplikaci teoretických poznatků do praktického příkladu
- učitel seznámí žáky s jednotlivými dílčími příklady, připomene postup při řešení
- učitel společně se žáky do „mzdové sestavy“ zapíše několik výpočtů
- žáci následně pracují samostatně
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zodpovídá případné dotazy k dané problematice
- učitel zkontroluje správnost dílčích příkladů
4. dílčí část
- výpočet daně z DPFO a čisté mzdy zaměstnance slouží k aplikaci teoretických poznatků do praktického příkladu
- učitel vysvětlí jednotlivé položky tabulky na uvedených příkladech
- společně se žáky spolupracuje na splnění úkolu
- učitel přizpůsobuje tempo a zodpovídá na případné dotazy
- společně kontrolují výsledek výpočtu zálohy DPFO a čisté mzdy
5. dílčí část
- vyučující zadá samostatně každému žákovi nebo skupině žáků vytvoření samostatného modelového příkladu
- učitel vysvětlí požadavky a podmínky zadaného modelového příkladu – počet zaměstnanců; výši jejich základní mzdy a dalších složek mzdy; podklady pro výpočet slev na dani a daňového zvýhodnění; výši exekucí z platu, formu a způsob odevzdání.
Způsob realizace
v průběhu realizace modulu „Mzdy“, v odborné učebně.
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítače
- MS Word, MS Excel
- dataprojektor
- plátno na promítání (interaktivní tabule)
Učební pomůcky učitele:
- zadání komplexní úlohy - počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
- zákon č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 262/2006 Sb., Zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů
Učební pomůcky pro žáka:
- kalkulačka
- učební dokumenty k dané problematice
- psací potřeby
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část - není žádný písemný výstup, žáci opakují teoretické poznatky společně s učitelem
2. dílčí část - pracovní list – ověření základní terminologie
3. dílčí část - pracovní list – dílčí příklady na výpočet hrubé mzdy, pojistného, zálohy na DPFO, čisté mzdy a částky k výplatě
4. dílčí část - souvislý příklad na zdanění mzdy zaměstnance
5. dílčí část - samostatný modelový příklad
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů; správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů; způsob formulace; aktivita žáka
- předpokládá se spolupráce učitele se žákem, dílčí část se nehodnotí
2. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost doplnění; aktivní přístup; samostatnost 1 příkladu
3. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost výpočtu, samostatnost při práci na jednotlivých úkolech; prezentace vypočtených výsledků před třídou a učitelem
- celkem 8 dílčích příkladů; žák získá za každý příklad 2 bodů; celkem 16 bodů; uspěl při správném a věcném doplnění 3 příkladů
4. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost výpočtu, samostatnost při práci na jednotlivých úkolech; prezentace vypočtených výsledků před třídou a učitelem
- výpočet daně z příjmu fyzických osob, čisté mzdy a částky k výplatě; žák získá celkem 15 bodů; uspěl při získání 5 bodů
5. dílčí část
- hodnotí se námět samostatného modelového příkladu; forma zpracování; věcná správnost; samostatnost při řešení; obhajoba a prezentace přinesené práce
- celkový počet za modelový příklad 30 bodů; uspěl při dosažení celkem 10 bodů
Komplexní úloha se skládá celkem z pěti dílčích částí, žák může získat celkem 51 bodů, uspěl při dosažení 21 bodů.
Při celkovém hodnocení žáka se dále zohledňuje i práce ve vyučovacích hodinách a domácí příprava na samostatném modelovém příkladu.
Doporučená literatura
ŠTOHL, Pavel. Daňová evidence 2017: praktický průvodce. 6. aktualizované vydání. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2017. ISBN 978-80-88221-03-6.
Poznámky
Přehled o úloze:
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí:
- mzdy – prezentace
- základní terminologie – pracovní list
- dílčí příklady na výpočet hrubé mzdy, pojistného, zálohy na DPFO, čisté mzdy a částky k výplatě – pracovní list
- souvislý příklad na zdanění mzdy zaměstnance – pracovní list
- samostatný modelový příklad
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Prausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.