Ovoce v gastronomii
65-u-3/AB24
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
29 - Potravinářství a potravinářská chemie
Potraviny rostlinného původu
Střední škola průmyslová, hotelová a zdravotnická Uherské Hradiště, Kollárova, Uherské Hradiště
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
01. 04. 2019 19:54
8
1. ročník
individuální, skupinové
25
Hlavním cílem komplexní úlohy je naučit žáky poznávat a rozdělit ovoce, umět ho popisovat, určovat jeho správné použití, zpracování a způsob skladování pro potřeby v gastronomii, s ohledem na nabídku ovoce na současném trhu. Vycházíme z běžně dostupného sortimentu. Žáci si zároveň uvědomují význam ovoce v racionálním stravování vzhledem k jeho biologické hodnotě. Dílčím cílem úlohy je seznámit žáky se širokými možnostmi využití ovoce jak v kuchyni, tak za barem.
Žák:
- vysvětlí pojem ovoce a jeho význam a použití v gastronomii
- rozlišuje jednotlivé druhy ovoce, stručně určí složení, zařadí je do správné skupiny
- vysvětlí možnosti zpracování a úpravy ovoce v gastronomii, jeho vhodné použití
- popíše podle obrázků či fotografií konkrétní druhy ovoce, určí vhodný způsob úpravy a adekvátní použití v gastronomii
- určí správný způsob skladování ovoce s ohledem na jeho kvalitu a druh
Výuka probíhá formou frontálního výkladu s využitím prezentace a názorných ukázek k jednotlivým subtématům za použití pracovního sešitu. Používá se např. dataprojektor, TV či PC, konkrétní druhy čerstvého či sušeného ovoce a další pomůcky (obrázky, fotografie, ilustrace, videoukázky).
Žáci jsou vedeni k aktivnímu přístupu při výuce, své poznatky a zkušenosti sdílí s ostatními, navzájem se doplňují a podporují. K úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno řízené procvičování a pravidelné opakování učiva s využitím názorných ukázek. Součástí je práce v minitýmech.
Žák:
- sleduje odborný výklad učitele, prezentaci, ukázky
- průběžně si vyplňuje zadaný pracovní sešit, učí se z něj
- pracuje se získanými informacemi a vybírá si, které využije pro danou problematiku
- aplikuje teoretické poznatky do praktických ukázek
- spolupracuje s ostatními spolužáky dle pokynů pedagoga
- zdůvodní a obhájí své stanovisko splněného úkolu před vyučujícím a spolužáky
- uplatňuje vzájemné učení se navzájem.
1. vysvětlí pojem ovoce a jeho význam a použití v gastronomii (1 h.)
- seznamuje se s pojmem ovoce, jeho významem a základním použitím v gastronomii; pomůckou jsou prezentace pedagoga a konkrétní ukázky různých druhů ovoce,
- uvede konkrétní příklady ovoce z vlastních zkušeností, způsoby jeho použití, svůj názor zdůvodní,
2. rozlišuje jednotlivé druhy ovoce, stručně určí složení, zařadí je do správné skupiny (2 h.)
- naučí se teoreticky rozdělovat ovoce do skupin; pomůckou jsou prezentace pedagoga a konkrétní ukázky ovoce,
- rozlišuje a zatřídí jednotlivé druhy ovoce podle zadání pedagoga,
- stručně určí složení konkrétního druhu ovoce a využitelnost jeho jednotlivých částí,
3. vysvětlí možnosti zpracování a úpravy ovoce v gastronomii, jeho vhodné použití (2 h.)
- vyjmenuje způsoby zpracování ovoce studenou i teplou cestou, vysvětlí rozdíly,
- uvede konkrétní příklady vhodného zpracování zadaných druhů ovoce, určí další alternativní způsoby úpravy konkrétního ovoce,
- na konkrétním příkladu ovoce popíše všechny možné způsoby zpracování a využití finální úpravy v praxi,
4. popíše podle obrázků či fotografií konkrétní druhy ovoce, určí vhodný způsob úpravy a adekvátní použití v gastronomii (2 h.)
- jednoduše popíše/charakterizuje vybrané druhy ovoce,
- navrhuje jeho konkrétní opracování, způsob úpravy,
- navrhuje různorodé možnosti použití konkrétního ovoce v gastronomii; pomůckou jsou ilustrace/ukázky ovoce,
- určí alternativní/zastupitelný druh ovoce dle zadání pedagoga,
5. určí správný způsob skladování ovoce s ohledem na jeho kvalitu a druh (1 h.)
- vyjmenuje pravidla pro správné skladování konkrétních druhů ovoce; uvědomuje si rizika špatného uskladnění,
- popíše na příkladech význam správného a důsledky špatného uskladnění konkrétních druhů ovoce, svůj postoj zdůvodní.
Provázanost úlohy je v rámci předmětu technologie a poznatky lze využít dále v předmětu výživa.
Úloha má přesah do navazujícího oboru vzdělání kategorie L0 a M.
Žáci se navzájem doplňují, uplatňují své vlastní poznatky a zkušenosti a dochází tak k upevnění nejen odborných znalostí, ale také k rozvíjení komunikačních, sociálních a prezentačních schopností žáků.
Metodicky je komplexní úloha rozdělena do 2 částí:
1. teoretický základ = obsah vzdělávání 1, 2, 3 a 5
- učitel pomocí prezentace a rozmanitých ilustrativních ukázek seznamuje a motivuje žáky s obsahem učiva/úlohy; průběžně sleduje přitom zájem žáků a vyžaduje uvádění jejich vlastních poznatků,
- učitel vysvětluje, popisuje a ilustruje jednotlivé druhy ovoce jeho složení, rozdělení, použití i skladování; klade důraz na pochopení učiva a vše demonstrativně prezentuje na praktických příkladech; průběžně si pochopení učiva ověřuje zpětným cíleným kladením otázek,
- žáci si zároveň během výkladu učitele s jeho pomocí vyplňují zadaný pracovní sešit,
- žáci si průběžně opakují získané teoretické znalosti a uplatňují své vlastní poznatky a zkušenosti,
- žáci se během výuky zapojují do diskuse o dílčích tématech, přímo s pedagogem i ostatními spolužáky,
- učitel klade průběžně otázky v rámci opakování učiva, sleduje aktivitu žáků a ústně ověřuje, zda žáci učivo řádně pochopili,
- žáci se navzájem motivují a povzbuzují při soutěži v poznávání a úpravě ovoce,
- žáci samostatně vypracují písemný test z teoretického základu učiva.
2. týmová úloha = obsah vzdělávání 4
- učitel rozdělí žáky do minitýmů (3-4 žáci/tým) a prezentuje zadání týmové úlohy včetně metodických pokynů; vysvětlí vhodný postup při plnění úlohy,
- učitel zadá 6 konkrétních druhů ovoce formou obrázků, které mají jednotlivé týmy poznat, zařadit, charakterizovat a dále popsat u nich vhodný způsob zpracování/úpravy včetně konkrétního správného použití v gastronomii – v kuchyni nebo za barem; nejprve navrhují každý druh ovoce zvlášť a poté uplatňují kombinaci dvou druhů ovoce dohromady; své výsledky poté jednotlivé minitýmy prezentují a obhajují; zapojují se tak všichni členové týmu,
- žáci se společně s pedagogem spolupodílejí na hodnocení výsledků jednotlivých minitýmů, sdělují své postoje,
- učitel sleduje jak žáci vhodně a navzájem přemýšlí a aktivně společně diskutují a pracují na zadané téma,
- učitel zodpovídá případné dotazy a průběžně kontroluje úroveň plnění dílčích úkolů, upozorňuje na nedostatky a chyby, snaží se usměrnit žáky správným směrem vedoucím k úspěšnému zvládnutí celého týmového cvičení,
- učitel nakonec zhodnotí výsledky minitýmů, zdůvodní své rozhodnutí hodnocení před žáky,
- na závěr učitel sumarizuje poznatky a závěry ze splnění celé komplexní úlohy týkající se ovoce.
Teoretická forma
v odborné učebně
Učební (odborné) pomůcky pro žáka:
- pracovní sešit
- psací potřeby včetně barevných zvýrazňovačů
- ilustrující obrázky/fotografie ovoce
Učební (odborné) pomůcky/zařízení pro učitele:
- pracovní sešit
- prezentace
- ilustrující obrázky/fotografie ovoce/odborná kniha
- výstavní prostor pro ukázky ovoce, mapa/nástěnka ovoce
Technické vybavení:
- počítač s připojením na internet
- dataprojektor
- plátno na promítání
- vyplněný pracovní sešit
- osvojení teoretických znalostí splněním testové úlohy
- osvojení souvislostí učiva komplexní úlohy splněním a obhájením týmové úlohy
- referát/prezentace konkrétního druhu ovoce
- aktivní přístup v hodinách, úroveň správných odpovědí na kladené otázky
- správné označování ovoce dle zadání pedagoga
- týmová spolupráce – diskuze, uplatnění komunikačních a prezentačních dovedností
- úspěšně splnit všechna kritéria hodnocení a očekávaných výsledků učení této komplexní úlohy
Slovní hodnocení dosahované úrovně průběžného plnění zadaných úkolů, míra aktivizace žáka, individuální i skupinový přístup k zadaným úkolům (podle charakteru dílčích částí úlohy). Dále ověřujeme teoretické znalosti formou uzavřených a otevřených otázek v písemné či elektronické formě testů.
Ústní zkoušení je průběžné, kombinujeme úroveň osvojení teoretických znalostí a ústní obhajobu/postoj či stanovisko žáka a minitýmu. Konzultujeme výsledky s ním i před ostatními žáky ve skupině.
Výsledné hodnocení vychází z ústního a písemného zkoušení/ověřování znalostí.
U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, vztahy mezi probranými tématy, srozumitelnost, věcná obhajoba týmové úlohy.
Při hodnocení testů je posuzována věcná správnost odpovědi.
Přepočet mezi procenty správných odpovědí a známkou:
Žák je úspěšný, pokud splní následující kritéria:
Hodnocení slovní + známkou.
ŠEBELOVÁ, Marie. Potraviny a výživa – učebnice pro odborná učiliště. Praha: Parta, 2012. ISBN 8073200104
TETERA, Václav. Ovoce Bílých Karpat. Veselí Nad Moravou: ZO ČSOP, 2014. ISBN 80-903444-5-3
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Janásová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.